2013
Vizuální akty ve výukové komunikaci
ŠVAŘÍČEK, Roman a Zuzana ŠALAMOUNOVÁZákladní údaje
Originální název
Vizuální akty ve výukové komunikaci
Název anglicky
Visual acts in instructional communication
Autoři
ŠVAŘÍČEK, Roman (203 Česká republika, garant, domácí) a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Pedagogická orientace, Brno, 2013, 1211-4669
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/13:00066040
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky
instructional communication; educational communication; visual acts of meaning; verbal communication; non-verbal communication; IRF exchange structure
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 16. 4. 2014 15:15, Mgr. et Mgr. Bc. Zuzana Šalamounová, Ph.D.
V originále
Předložená empirická studie pojednává o tom, jaké funkce ve výukové komunikaci mezi učiteli a jejich žáky zastávají vizuální významové akty, tj. sdělení viditelná aktérům komunikace, jež jim přičítají určitý význam. Výsledky, které studie zprostředkovává, vycházejí z kvalitativní analýzy 32 videonahrávek vyučovacích hodin humanitních předmětů na druhém stupni základních škol. Vizuální významové akty jsou nejprve diferencovány na tematické, které zobrazují události, objekty či myšlenky spjaté s tématem komunikace, a interaktivní, jež slouží jako sdělení kontaktní. V kontextu vyučovacích hodin jsou pak tematické akty prezentovány jako nástroj konceptualizace výukových obsahů, zatímco akty interaktivní zobrazeny jakožto mechanismus napomáhající uspořádání výukové komunikace. Přestože vizuální významové akty zastávají analogické funkce a mnohdy vytvářejí tytéž vzorce, je zřejmé, že jejich podoba je výrazně individualizovaná a lze ji chápat jako znak profesní identity učitele.
Anglicky
This empirical study describes the functions of visual acts of meaning in the educational communication between teachers and their pupils. The study understands visual acts to be visual messages that have meaning for participants of communication. The data was gathered through direct observation of 32 classes of humanities subjects at lower secondary schools. Visual acts were firstly divided into topic visual acts (which convey events, objects or thought s directly related to the topic of conversation) and interactive visual acts (which c an be characterized as contact messages). In the context of lessons, topic visual acts are presented as a tool for conceptualisation of educational content. On the other side , interactive visual acts are described as a mechanism which participates in establishing the setting of educational communication. Although visual acts of meaning often have the same functions and structure, it transpires that their nature is highly individualized and it can be seen as a sign of a teacher’s professional identity
Návaznosti
GA13-23578S, projekt VaV |
| ||
GA406/09/0752, projekt VaV |
|