FOLETTI, Ivan a Alžběta FILIPOVÁ. The Face of the Dead and the Early Christian World. 1. vyd. Roma: Viella, 2013, 193 s. ISBN 978-88-8334-994-2.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název The Face of the Dead and the Early Christian World
Autoři FOLETTI, Ivan (203 Česká republika, garant, domácí) a Alžběta FILIPOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání 1. vyd. Roma, 193 s. 2013.
Nakladatel Viella
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Editorství tematického sborníku, editorství monotematického čísla odborného časopisu
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele Itálie
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/13:00067888
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-88-8334-994-2
Klíčová slova anglicky Face Dead; Early Christian; Memory; Images
Štítky Munipress
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnil: prof. Ivan Foletti, MA, Docteur es Lettres, Docent in Church History, učo 115455. Změněno: 28. 4. 2014 14:36.
Anotace
Peter Brown has described the situation of the holy bodies in the Early Christian period like a "place between Earth and Heaven". The principal aim of this book is precisely to deal with this intersection between two worlds, expressed by the Dead, and in particularly by his images, and his faces. The first part of this book looks into the portrait and its function, and the reason for which Late Antiquity, following a custom it inherited from previous eras, covered itself with individual images of the deceased. As in previous eras, the portrait appears, above all, to be an attempt to express the individual in his or her entirety; the techniques and "instruments" perfected in the course of the the 3rd century, however, lead to divergent formal and conceptual results. The second question, answered more briefly, deals with the perception and representation of the dead body as a whole, defined by David Le Breton as "la souche identitaire de l'homme." The question asked is a fundamental one, since we are confronted with humanity itself after its passage to that which lies beyond: does the body become just a memory or does it preserve the real presence of the man who once was.
Návaznosti
MUNI/A/0806/2013, interní kód MUNázev: Kontinuity a diskontinuity: Umělecká tvorba mezi raně středověkým kultem a obrazovou kulturou moderní doby (Akronym: Kontinuity a diskontinuity v umělecké tvorbě)
Investor: Masarykova univerzita, Kontinuity a diskontinuity: Umělecká tvorba mezi raně středověkým kultem a obrazovou kulturou moderní doby, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 8. 5. 2024 00:33