k 2013

Expertnost učitele cizích jazyků: výsledky výzkumu založeného na pozorování a rozhovorech

PÍŠOVÁ, Michaela, Petr NAJVAR, Klára KOSTKOVÁ, Světlana HANUŠOVÁ, Věra JANÍKOVÁ et. al.

Basic information

Original name

Expertnost učitele cizích jazyků: výsledky výzkumu založeného na pozorování a rozhovorech

Name (in English)

Foreign language teacher expertise: results of research based on observations and interviews

Authors

PÍŠOVÁ, Michaela, Petr NAJVAR, Klára KOSTKOVÁ, Světlana HANUŠOVÁ and Věra JANÍKOVÁ

Edition

20. výroční konference ČPdS "Koncepce vzdělávání v současné kurikulární diskusi" 2013

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

učitel, expertnost, empirický výzkum, cizí jazyky, pozorování výuky, rozhovor, stimulované vybavování

Keywords in English

teacher, expertise, empirical research, foreign languages, observation, interview, stimulated recall
Změněno: 23/3/2013 17:20, doc. PhDr. Michaela Píšová, M.A., Ph.D.

Abstract

V originále

Cílem příspěvku je představit design a metodologii výzkumu expertnosti a determinant jejího rozvoje v profesi učitele a vybrané výsledky, jež dosavadní fáze výzkumu, realizovaného v rámci projektu GAČR P407/11/0234 Učitel-expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního vývoje (na pozadí cizojazyčné výuky) přinesly. Prezentovaný výzkum se zaměřuje na problematiku identifikace expertů, na systematickou analýzu povahy expertnosti učitele a na procesy a podmínky jejího rozvoje a udržování. Staví na metodologii uplatňované v obecných výzkumech expertnosti v různých oblastech lidské činnosti vycházejících z kognitivních teorií, zároveň zohledňuje i sociální a afektivní dimenzi učitelské expertnosti. V prezentaci budou představeny výzkumný design a výsledky první a druhé fáze, jež stavěly na metodách pozorování a rozhovoru založeného na stimulovaném vybavování.

Links

GAP407/11/0234, research and development project
Name: Učitel - expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí cizojazyčné výuky)
Investor: Czech Science Foundation