D 2013

Deset trendů ICT, které změní knihovny i informační vzdělávání

ČERNÝ, Michal

Základní údaje

Originální název

Deset trendů ICT, které změní knihovny i informační vzdělávání

Název anglicky

Ten ICT Trends that Will Change the Library and Information Education

Autoři

Vydání

Praha, INFORUM 2013: 19. ročník konference o profesionálních informačních zdrojích, 8 s. 2013

Nakladatel

Albertina icome Praha

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Odkazy

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISSN

Klíčová slova česky

big data; internet; semantický desktop, trendy, knihovna
Změněno: 22. 5. 2013 20:15, RNDr. Michal Černý, Ph.D.

Anotace

V originále

Moderní technologie zásadním způsobem mění způsob práce s daty a jejich další zpracování. Knihovny jsou veřejným prostorem, místem, kde existuje velké množství dobře setřízených zařazených informačních zdrojů, což již dává dobrou startovní pozici pro další rozvoj a posílení jejich pozice v informační společnosti. Mezi vybrané trendy je možné zařadit big data, internet věcí, velké multimediální obrazovky, senzorické sítě, sémantický web a desktop, firemní sociální sítě, zpracování přirozeného jazyka, rozšířenou realitu, cloudové služby či umělou inteligenci. Tyto trendy nejen zásadním způsobem proměňují knihovny jako takové a jejich význam v ekosystému vědeckých, kulturních i sociálních institucí, ale vytváří také nové nároky na knihovníky a informační specialisty. V kontextu výše uvedeného je zřejmé, že velkou proměnou musí projít také celý systém informačního vzdělávání. Posun k matematice, formálním jazyků, moderním technologiím či schopnostem chápat informace v kontextu je více než zřejmý a jednotlivé instituce – mají-li efektivně plnit svoji roli – musí novou situaci reflektovat a přizpůsobit se jí. Stojíme před jednou z největších změn, kterými prošla informační společnost od masivního nástupu internetu. Informační společnost prochází řadou změn nejrůznějšího druhu – od sociálních, přes kulturní až po ekonomické a psychologické. Knihovna by měla být místem, které bude sloužit pro rozvoj informačního vzdělávání, informační společnosti i jako jakýsi hlasatel nových technologií. Příspěvek se je pokusí zmapovat a ukázat v tomto kontextu.

Návaznosti

CZ.1.07/2.2.00/28.0241, interní kód MU
Název: Centrum informačního vzdělávání: rozvoj informační gramotnosti na MU (Akronym: CEINVE)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Centrum informačního vzdělávání: rozvoj informační gramotnosti na MU, 2.2 Vysokoškolské vzdělávání