J 2013

Museum Visitor - Our Addresse

DOLÁK, Jan

Základní údaje

Originální název

Museum Visitor - Our Addresse

Název česky

Návštěvník muzea - náš adresát

Autoři

DOLÁK, Jan (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Museologica Brunensia, Brno, Masarykova univerzita, 2013, 1805-4722

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

Umění, architektura, kulturní dědictví

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/13:00068429

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

muzeologie; muzeum; návštěvník; výstava; komunikace

Klíčová slova anglicky

museology; museum; visitor; exhibition; communication

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 28. 3. 2014 12:20, Mgr. Vendula Hromádková

Anotace

V originále

The paper deals with museum visitors from the museology point of view. In addition to attention given to the forms and ways of museums communication, equal attention should be given to its recipient. Museum visitors can be classified by different criteria. Visitor satisfaction is influenced by a whole range of factors, primarily the scenic design, the possibility to choose between group and individual visits, visitor - friendliness of the exhibition, etc. The personality of museum expert or guide in a museum may have a critical impact on the visitor s (un)acceptance of the exhibition. The effect a museum exhibition has is most often assessed by means of observing its visitors, making focused inquiries, questionnaire surveys and visitor interviews.

Česky

Práce pojednává o návštěvnících muzea z muzeologického pohledu. Kromě forem a způsobů muzejní komunikace by navíc měla být stejná pozornost věnována také jejímu příjemci. Návštěvníci muzea mohou být klasifikováni na základě různých kritérií. Uspokojení návštěvníka je ovlivněno celou řadou faktorů, především scénografií, možností vybrat si mezi skupinou nebo individuální návštěvou, přívětivostí výstavy vůči návštěvníkovi atd. Osobnost odborníka daného muzea či průvodce v muzeu mohou mít kritický dopad na (ne)přijetí výstavy návštěvníkem. Účinek, který muzejní expozice má, je nejčastěji hodnocen pozorováním návštěvníků, dotazníky, anketami a rozhovory s návštěvníky.

Návaznosti

MSM0021622427, záměr
Název: Interdisciplinární centrum výzkumů sociálních struktur pravěku až vrcholného středověku. Archeologický terénní a teoretický výzkum, využití přírodních věd, metodologie a informatika, ochrana kulturního dědictví
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Interdisciplinární centrum výzkumů sociálních struktur pravěku až vrcholného středověku