2013
Evaluace v muzejní edukaci - teoretická východiska
JAGOŠOVÁ, LucieZákladní údaje
Originální název
Evaluace v muzejní edukaci - teoretická východiska
Název česky
Evaluace v muzejní edukaci - teoretická východiska
Název anglicky
Evaluation in museum education - theoretical resources
Autoři
JAGOŠOVÁ, Lucie (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Museologica Brunensia, Brno, Masarykova univerzita, 2013, 1805-4722
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/13:00068515
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
evaluace; pedagogická evaluace; muzejní edukace; muzejní pedagog
Klíčová slova anglicky
evaluation; evaluation in pedagogy; museum education; museum educator
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 31. 3. 2014 13:52, Mgr. Lucie Jagošová, DiS., PhD.
V originále
V muzejní edukaci, stejně jako v řadě jiných muzejních činností, je nezbytná pravidelná zpětná vazba. Měla by pomáhat eliminovat chyby a umožňovat postupné zkvalitňování a zvyšování efektivity v oblasti muzejní prezentace. Evaluace v muzejní pedagogice vychází z klíčových tezí výrazně rozpracovanější pedagogické evaluace. Představuje jak teoretický přístup, tak současně i metodologii a proces monitorování a měření jevů. Výsledek nepoučeného a intuitivního přístupu k hodnocení systémem "pokus-omyl", který výrazně zvyšuje subjektivitu celého procesu i výsledků, můžeme označit jako reflexi. Naopak evaluací v pravém slova smyslu je systematicky připravené, plánovité, relativně objektivní hodnocení s předem stanovenými cíli a kritérii. Příkladem konkrétních typů evaluačních studií z oblasti muzejní edukace mohou být podrobné analýzy návštěvnických konverzací, detailní etnografické studie uskutečněné v muzeích, retrospektivní rozhovory o muzejních vzpomínkách, hlasité komentáře návštěvníků k jejich vnímání výstavy, testování smyslového vnímání muzejní prezentace, hloubkové rozhovory nebo skupinové rozhovory o muzejních zážitcích návštěvníků.
Anglicky
In the museum education just as in many other museum activities, the feedback is necessary. It should help eliminate mistakes and enable gradual quality improvement and increasing effectiveness in the museum presentation. The evaluation in the museum pedagogy takes from key principles of much more elaborated pedagogic evaluation. It represents both, the theoretical approach as well as methodology and the process of phenomena monitoring and measuring. The result of non-professional and intuitive approach to the assessment by the system of attempt-error, which significantly increases the subjectivity of the whole process and results, can be called the reflection. On the other hand the evaluation in the right sense of the word is systematically prepared, planned, relatively objective assessment with goals and criteria set in advance. The examples of specific types of evaluation studies from museum education can be detailed analyses of visitors conversations, detailed ethnographic studies carried out in museums, retrospective interviews about museum memories, vocal commentary of visitors on their perception of the exhibition, testing sensory perception of the museum presentation, profound interviews or group interviews about museum experiences of the visitors.