FISCHER, Jakub a Hana LIPOVSKÁ. How Does The Parents´ Attained Level Of Education Influence Lifelong Learning Of Children? In Roman Kvasnička. Efficiency and Responsibility in Education: 10th International Conference. Prague: Czech University of Life Sciences Prague, 2013, s. 128-135. ISBN 978-80-213-2378-0.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název How Does The Parents´ Attained Level Of Education Influence Lifelong Learning Of Children?
Autoři FISCHER, Jakub (203 Česká republika, garant) a Hana LIPOVSKÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Prague, Efficiency and Responsibility in Education: 10th International Conference, od s. 128-135, 8 s. 2013.
Nakladatel Czech University of Life Sciences Prague
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14560/13:00068567
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
ISBN 978-80-213-2378-0
UT WoS 000327802000016
Klíčová slova česky Lidský kapitál, celoživotní vzdělávání, Šetření vzdělávání dospělých, mezigenerační transmisní mechanismus
Klíčová slova anglicky Human capital; Lifelong learning; Adult Education Survey; Intergenerational transmission
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Změněno: 25. 4. 2014 12:01.
Anotace
The aim of this paper is to examine the impact of parents educational level on lifelong learning of children. This intergenerational transmission, if proven, could influence the investments into the human capital in the long run. We used data from Adult Education Survey 2011 (AES) to test the hypothesis that the parental attained level of education has a significant impact on the initial educational level of their children as well as on their lifelong learning participation. Furthermore, using data from AES, we tested the association between parental educational level and childrens language skills and reading activity. We have found that the parental effect on lifelong learning participation is slightly weaker than the effect of initial adults education. Nevertheless, the intergenerational transmission mechanism obviously works. As for the nominal and ordinal character of the data, we used mainly the standard statistical methods including nonparametric tests, logit model and correspondence analysis.
Návaznosti
MUNI/A/0767/2012, interní kód MUNázev: Společenská ontologie a epistemologie společenských věd (Akronym: BESOG)
Investor: Masarykova univerzita, Společenská ontologie a epistemologie společenských věd, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 11. 5. 2024 14:06