D 2013

Anthropic principle as the scientific method

ČERNÝ, Michal

Základní údaje

Originální název

Anthropic principle as the scientific method

Autoři

Vydání

Hradec Králové, Sborník konference: Interdisciplinární mezinárodní vědecká konference doktorandů a odborných asistentů QUAERE 2013, od s. 1180-1189, 10 s. 2013

Nakladatel

Ak. sdr. MAGNANIMITAS

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

10301 Atomic, molecular and chemical physics

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)

Odkazy

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-905243-7-8

Klíčová slova anglicky

anthropic principle; constants; science; method; cosmology; human eye; the universe

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 17. 8. 2015 20:40, RNDr. Michal Černý, Ph.D.

Anotace

V originále

The anthropic principle is fundamental scientific methods that can be used in science. First appeared in 1973, but quickly gaining a significant number of supporters - Eddington, Dirac and others. It is a methodological principle, which puts them in the limelight conditions for the existence of intelligent observers and using scientific methods to try to find answers on how its existence is possible. The traditional version notes especially large numbers of coincidences that arise when creating dimensionless ratios of fundamental physical constants. The relationships between constants and their explanation is thus one of the pillars of modern cosmology. Alternative explanations can then be different multiverse models or contest the actual significance of the existence of intelligent observer, such as a privileged element. Nevertheless, we can say that the anthropic principle is, especially in its weak variant of one of the cornerstones of modern science.

Návaznosti

CZ.1.07/2.2.00/28.0182, interní kód MU
Název: Moduly jako prostředek inovace v intergaci výuky moderní fyziky a chemie
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Moduly jako prostředek inovace v intergaci výuky moderní fyziky a chemie, 2.2 Vysokoškolské vzdělávání