J 2013

Spektrum didaktických řídicích stylů ve výuce tělesné výchovy na 2. stupni základní školy

SLIACKY, Jiří a Marcela JANÍKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Spektrum didaktických řídicích stylů ve výuce tělesné výchovy na 2. stupni základní školy

Název anglicky

Teaching styles in lower-secondary physical education lessons

Autoři

SLIACKY, Jiří (203 Česká republika, garant, domácí) a Marcela JANÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Studia sportiva, Brno, Fakulta sportovních studií Masarykovy univerzity, 2013, 1802-7679

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14510/13:00066235

Organizační jednotka

Fakulta sportovních studií

Klíčová slova česky

videostudie; didaktický řídicí styl; kategoriální systém; tělesná výchova

Klíčová slova anglicky

video study; teaching style; system of categories; Physical Education

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 9. 4. 2014 11:46, Mgr. Eva Špillingová

Anotace

V originále

Příspěvek přináší výsledky empirické studie využívání didaktických řídicích stylů v tělesné výchově na 2. stupni základní školy, jejímž cílem bylo zjistit, jaké didaktické řídicí styly učitelé ve výuce reálně využívají. Jako metoda sběru dat byla použita videostudie, pořízené videozáznamy vyučovacích jednotek byly kódovány podle uvedeného kategoriálního systému a následné vyhodnocení bylo provedeno prostřednictvím relativních četností zjištěných kategorií. Výsledky analýzy ukázaly, že učitelé ve výuce využívali pouze příkazový a praktický didaktický řídicí styl, což je v textu dále diskutováno na základě hlubší analýzy námi zjištěných výsledků a výsledků některých zahraničních výzkumů.

Anglicky

In the paper, results are presented of empirical research on teaching styles used in physical education lessons in lower-secondary schools, which aimed to analyse everyday instruction and show which teaching styles are used. The method of video study was employed to generate data, which were later coded by means of a system of categories. The findings show that in the analysed lessons, the teachers only used the “command” and the “practice” styles. These findings are discussed in the context of further analysis of the research results and also in the context of other research carried out outside of the Czech Republic.

Návaznosti

GAP407/11/0262, projekt VaV
Název: Kvalita kurikula a výuky v oborech školního vzdělávání
Investor: Grantová agentura ČR, Kvalita kurikula a výuky v oborech školního vzdělávání