LOKAJÍČKOVÁ, Veronika. Kompetence k učení a možnosti jejího rozvíjení a hodnocení: vymezení pojmu a přehled současných přístupů. Pedagogická orientace. Brno: Masarykova univerzita, 2013, roč. 23, č. 3, s. 318-341. ISSN 1211-4669. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2013-3-318.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Kompetence k učení a možnosti jejího rozvíjení a hodnocení: vymezení pojmu a přehled současných přístupů
Název česky Kompetence k učení a možnosti jejího rozvíjení a hodnocení: vymezení pojmu a přehled současných přístupů
Název anglicky Learning competencies and possibilities for their development and evaluation: Defining the concept and a review of current approaches
Autoři LOKAJÍČKOVÁ, Veronika (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Pedagogická orientace, Brno, Masarykova univerzita, 2013, 1211-4669.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/13:00066239
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2013-3-318
Klíčová slova česky kompetence k učení; učení se učit; kompetence; klíčové kompetence; rozvíjení kompetence; kvalita výuky; hodnocení
Klíčová slova anglicky learning competencies; learning to learn; competencies; key competencies; competence development; instructional quality; evaluation
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Veronika Lokajíčková, Ph.D., učo 237142. Změněno: 26. 3. 2014 12:31.
Anotace
Přehledová studie zpřístupňuje poznatky o kompetenci k učení a možnostech jejího rozvíjení ve výuce. Studie, zpracovaná v rámci disertačního výzkumu Příležitosti k rozvíjení kompetence k učení ve výukových situacích Zeměpisu, je rozvržena do dvou částí. První část se zabývá vymezením kompetence k učení v návaznosti na koncept (klíčových) kompetencí. S oporou o vybrané autory je kompetence k učení strukturována do dílčích dimenzí – (sub)dimenzí a je tak upozorněno na problém jejího pojetí jak o multidimenzionálního konstruktu. Dále je poukázáno na zařazení jednotlivých dimenzí a (sub)dimenzí u vybraných autorů, což přináší další komplikace spojené s tímto konstruktem. U autorů jsou identifikovány tři přístupy k vymezení kompetence k učení prostřednictvím: (1) kvalit – charakteristik, (2) komponent – složek a (3) propojením kvalit a komponent (kombinovaný přístup). V druhé části studie jsou představeny čtyři domácí přístupy umožňující rozvíjet kompetenci k učení ve výuce. První dva představené přístupy (Výzkumného ústavu pedagogického) nahlíží na kompetenci k učení prostřednictvím „širší“ perspektivy (makroměřítko). Další dva přístupy (Chvála a Kasíkové a Institutu výzkumu školního vzdělávání) nahlíží na kompetenci k učení více zaostřeně (mikroměřítko) a umožňují i její hodnocení.
Anotace anglicky
This theoretical study aims to provide an overview of knowledge concerning learning competencies and the possibilities for their development during instruction. The study is divided into two parts. The first one is concerned with defining the concept of learning competencies with regards to the concept of (key) competencies. Following selected authors, learning competencies are structured into(sub)dimensions, and so the approach to learning competencies as a multidimensional construct is highlighted. Further on, we point out how particular dimensions and(sub)dimensions are classified by selected authors, which brings further questions regarding this construct. Three approaches to defining learning competencies are identified – definitions according to: (1) qualities – characteristics, (2) components – elements, and (3) combination of qualities and components (combined approach). In the second part of the study, four Czech approaches to developing learning competencies in the instruction are introduced. The first two (of The Research Institute of Education) see learning competencies through the „wide“ perspective(macroscale). The other two (of Chvál and Kasíková and The institute for Research in School Education) see learning competencies more „in focus“ (microscale) and also allow for its evaluation.
Návaznosti
GAP407/11/0262, projekt VaVNázev: Kvalita kurikula a výuky v oborech školního vzdělávání
Investor: Grantová agentura ČR, Kvalita kurikula a výuky v oborech školního vzdělávání
VytisknoutZobrazeno: 11. 10. 2024 10:13