D 2013

Catalanova čísla ve školské matematice

BERÁNEK, Jaroslav

Základní údaje

Originální název

Catalanova čísla ve školské matematice

Název anglicky

Catalan Numbers in School Mathematics

Autoři

BERÁNEK, Jaroslav (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Žilina, Informačný vek modifikuje metódy a formy vyučovania matematiky, od s. 17-26, 10 s. 2013

Nakladatel

Žilinská univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14410/13:00068776

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-554-0704-3

Klíčová slova česky

Catalanova posloupnost; Catalanova čísla; školská matematika

Klíčová slova anglicky

Catalan sequence; Catalan numbers; school mathematics
Změněno: 4. 7. 2013 11:18, doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.

Anotace

V originále

Příspěvek vznikl na základě výzkumu zaměřeného na inovaci obsahu a forem výuky matematiky na středních školách. Příspěvek je věnován Catalanově posloupnosti a jejím prvkům, tzv. Catalanovým číslům. Tato čísla, přestože se ve školské matematice nevyskytují (a to ani na universitách), mají velmi zajímavé aplikace. V příspěvku jsou uvedeny některé problémy, jejichž řešení lze formulovat pomocí Catalanových čísel. Uvedené problémy mohou rovněž přispět k rozvoji kombinatorického myšlení studentů, což je jeden z důležitých úkolů současné matematiky.

Anglicky

The article was created as the result of the research oriented at innovation of the content and forms of secondary school mathematics teaching. The article is devoted to Catalan sequence and its elements, so called Catalan numbers. These numbers, although not mentioned in school mathematics (not even at universities), have a lot of interesting applications. The article shows some problems, the solution of which is formulated with the help of Catalan numbers. The shown topic can contribute to developing combinatory thinking of students, which is one of the most important tasks of the contemporary mathematics.