2013
Catalanova čísla ve školské matematice
BERÁNEK, JaroslavZákladní údaje
Originální název
Catalanova čísla ve školské matematice
Název anglicky
Catalan Numbers in School Mathematics
Autoři
BERÁNEK, Jaroslav (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Žilina, Informačný vek modifikuje metódy a formy vyučovania matematiky, od s. 17-26, 10 s. 2013
Nakladatel
Žilinská univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14410/13:00068776
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-554-0704-3
Klíčová slova česky
Catalanova posloupnost; Catalanova čísla; školská matematika
Klíčová slova anglicky
Catalan sequence; Catalan numbers; school mathematics
Změněno: 4. 7. 2013 11:18, doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.
V originále
Příspěvek vznikl na základě výzkumu zaměřeného na inovaci obsahu a forem výuky matematiky na středních školách. Příspěvek je věnován Catalanově posloupnosti a jejím prvkům, tzv. Catalanovým číslům. Tato čísla, přestože se ve školské matematice nevyskytují (a to ani na universitách), mají velmi zajímavé aplikace. V příspěvku jsou uvedeny některé problémy, jejichž řešení lze formulovat pomocí Catalanových čísel. Uvedené problémy mohou rovněž přispět k rozvoji kombinatorického myšlení studentů, což je jeden z důležitých úkolů současné matematiky.
Anglicky
The article was created as the result of the research oriented at innovation of the content and forms of secondary school mathematics teaching. The article is devoted to Catalan sequence and its elements, so called Catalan numbers. These numbers, although not mentioned in school mathematics (not even at universities), have a lot of interesting applications. The article shows some problems, the solution of which is formulated with the help of Catalan numbers. The shown topic can contribute to developing combinatory thinking of students, which is one of the most important tasks of the contemporary mathematics.