2012
Obraz krajiny – krajina v obraze
TOMÁŠEK, PetrZákladní údaje
Originální název
Obraz krajiny – krajina v obraze
Název anglicky
Picture of the landscape – landscape in the picture
Autoři
TOMÁŠEK, Petr (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Vyd. 1. Ostrava, Krajina : vytváření prostoru v literatuře a výtvarném umění, od s. 54-65, 12 s. Spis Ostravské univerzity v Ostravě ; č. 264, 2012
Nakladatel
Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14210/12:00074722
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-7464-176-3
Klíčová slova česky
malířství; ideální krajinomalba; realistická krajinomalba; literární inspirace; antická tradice; společenská funkce; Itálie; Nizozemí; raný novověk
Klíčová slova anglicky
painting; ideal landscape; realistic landscape; literary inspiration; antique tradition; social function; Italy; Netherlands; early modern
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 20. 10. 2016 14:26, doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D.
V originále
Koncept krajiny je v dějinách výtvarného umění poměrně stabilizovaný, což je nepochybně dáno tím, že fenomén krajinomalby patří již dlouho mezi velká témata dějin umění. Historikové umění většinou chápou krajinomalbu (krajinářství) bezproblémově jako zobrazení výseku skutečného, nebo ideálního prostředí, a to jak prostředí tzv. přírodního, tak prostředí poznamenaného lidskou činností, kde krajinná složka dominuje. Autor píše o tzv. substituční funkci krajinomalby, u níž měla výtvarná reprezentace nahradit zážitek z pozorování reálné přírody a často zobrazovala ideální krajiny analogické k pastorální, arkadické poezii antiky či raného novověku. Není ostatně neznámým faktem, že fenomén krajinomalby měl od nejstarších dob blízko k poezii, což platí zejména pro starší asijské umění. Čínská krajinomalba, navazující na filozofii zenu a taoismu, zdůrazňoval a potřeb u kontemplace v přírodě. Vyznačovala se univerzalistickým, celostním pohledem, vše prostupující dynamikou, krajina pro ni představovala model vesmírného řádu, který zve nejen k procházce, ale i k meditaci.
Anglicky
Concept of landscape has a relatively stable status in the history of art; this is undoubtedly due to the fact that landscape painting has long ranked among the major topics of art history. Art historians generally view landscape painting as an unproblematic form, a depiction of a section from a real or ideal environment (the environment may be either natural or altered by human activity) in which landscape plays a dominant role. Author writes of the so-called substitutive function of landscape painting, through which artistic representations were meant to replace the experience of observing real nature, and often depicted ideal landscapes analogous to the pastoral, Arcadian poetry of the ancient world or the Early Modern era. In the Baroque era, mountains were presented as a locus amoenus (or an idyllic garden); this was required by the already-mentioned sacralization of the landscape. It is well known that the phenomenon of landscape painting has been close to poetry since its earliest beginnings – a connection which was particularly close in ancient Asian art. Chinese landscape painting, drawing on the philosophy of Zen and Taoism, emphasized the need for contemplation in the outdoors. It featured a universalistic, holistic approach, saturated by the dynamics of nature; landscape represented a model of the universe's order, making it ideal not only for strolling but also for meditation.