JEŽEK, Stanislav and Jan MAREŠ. Academic Experience and Its Influence on the Dimensionality of College Students' Evaluation of Study Programmes. 2013.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Academic Experience and Its Influence on the Dimensionality of College Students' Evaluation of Study Programmes
Authors JEŽEK, Stanislav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jan MAREŠ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 2013.
Other information
Original language English
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/13:00066246
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords (in Czech) studentské hodnocení vysokoškolské výuky; teretická východiska studenského hodnocení; vývoj studentského hodnocení v čase; české veřejné vysoké školy; dimenze hodnocení; změny ve studentském hodnocení výuky v čase
Keywords in English student evaluation of study programmes; SET; DUE; Czech public universities; student evaluation developmental changes
Tags International impact
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D., učo 22918. Changed: 15/7/2013 13:11.
Abstract
Paper presents the results of student evaluations of study programmes at all 27 Czech public universities (a sample of 14,000 students). The theoretical framework is Marsh’s differentiation between student evaluation teaching (SET), where students evaluate the quality of teacher education in a particular course, and the evaluation of the student teaching experience at the department or university (DUE), which evaluates the quality of student learning within their degree program in general. While evaluating teaching is something students have much experience with, evaluating study programme is introduced much later. Thus much of the (implicit) learning about how to evaluate a one‘s own study programme takes place at university. This leads to our interest in what form this development of evaluative representation of study programme has. We hypothesized that the evaluations of 1st year students are most general and with years of study the dimensionality of the evaluations increases. We have found such effect in three groups of students – undergraduates, distance-learning undergraduates and to some extent in doctoral students. Still the number of independent dimensions is quite low (3-5).
Abstract (in Czech)
Příspěvek prezentuje výsledky studentských hodnocení studijních programů na všech 27 českých veřejných vysokých školách (vzorek přes 14000 studentů). Teoretický rámec studie tvoří Marshova rozlišování mezi studentským hodnocením výuky (SET), ve kterém studenti hodnotí kvalitu vzdělávání učitelů v určitém kurzu a vyhodnocení zkušeností studentů s výukou na katedře nebo na univerzitě (DUE), ve které studenti hodnotí kvalitu výuky v rámci svého studijního programu obecně. Se studentským hodnocením výuky mají studenti mnoho zkušeností, zatímco hodnocení studijního program je aktivita objevující se později. Je do značné míry otázkou (implicitního) učení se toho, jak vnímat a hodnotit vlastní studijní program jako součást pregraduálního profesního vývoje. To nás vedlo k našemu zájmu o to, co jak se tento pohled výuku v průběhu studia u studentů mění. Předpokládali jsme, že se hodnocení prvního ročníku jsou nejobecnější a u studentů vyšších ročníků se v jejich hodnocení objevuje více dimenzí. Tento jev byl pozorován u všech třech sledovaných skupin studentů - studentů denního studia, distančních studentů a do jisté míry i u doktorských studentů, i když konečný počet dimenzí hodnocení u studentů vyšších ročníků je stále poměrně nízký (3-5 dimenzí).
Links
GAP407/12/0854, research and development projectName: Cesty do dospělosti: longitudinální výzkum vývojových trajektorií a prediktorů autonomie a identity
Investor: Czech Science Foundation, Paths to adulthood: longitudinal research of developmental trajectories and predictors of autonomy and identity
PrintDisplayed: 12/9/2024 15:24