C 2013

KREATIVNÍ PŘÍSTUP VE VYUČOVACÍM PROCESU

VRUBL, Štěpán, Jarmila NOVOTNÁ, Sylva KOVÁČIKOVÁ a Martin ZVONAŘ

Základní údaje

Originální název

KREATIVNÍ PŘÍSTUP VE VYUČOVACÍM PROCESU

Název anglicky

Creative approach in the teaching process

Autoři

VRUBL, Štěpán (203 Česká republika, garant, domácí), Jarmila NOVOTNÁ (203 Česká republika), Sylva KOVÁČIKOVÁ (203 Česká republika) a Martin ZVONAŘ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Brno, Soudobé podněty v pedagogice tělesné výchovy II. od s. 38-56, 19 s. 2013

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

Sport a aktivity volného času

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14510/13:00069121

Organizační jednotka

Fakulta sportovních studií

ISBN

978-80-210-6320-4

Klíčová slova anglicky

creativity; education; creativity in the teaching process; creative approach

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 25. 4. 2014 17:26, Mgr. Olga Krčmařová

Anotace

V originále

S pojmem tvořivost se setkáváme stále častěji, nicméně mnohdy chybí její správná definice a využití v praxi. Tvořivost neboli kreativita (z lat. creo = tvořím), či invence, je zvláštní soubor schopností, které umožňují uměleckou, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost. Tvořivost je činnost člověka, vytvářející nové materiální, technické, umělecké, kulturní a duchovní hodnoty. Přenos kreativity z teorie do praxe školní výuky se týká hlavně starší generace učitelů na I. stupni základní školy, kteří neradi přináší něco nového. Učitel musí být pro žáka příkladem kreativního člověka. Přirozenou součástí vnímání dětského světa je hra. S hrou se setkávají v podstatě od narození hlavně doma, ve škole a mezi vrstevníky. A právě prostřednictvím hry mohou děti projevit své pocity a rozvíjet svou osobnost. Velmi významnou je pak hra tvořivá, kde dítě může rozvinout a vyjádřit své nápady i vnitřní pocity. Podle Kováčikové (2003) by tvořivá hra měla být v edukačním procesu zábavou a poučením. Již před mnoha lety učitel národů Jan Amos Komenský mluvil o škole jako o tvořivé dílně, z které vyjdou jedinci dobře připraveni na život. Je potřeba ve vyučovacích hodinách uplatňovat úkoly a cvičení na rozvoj tvořivosti.

Anglicky

The concept of creativity we see more and more, but often lack the proper definition and use in practice. Creativity (from lat. Creo = I create), or invention, is a special set of skills that allow artistic, scientific or other creative activities. Creativity is a human activity, creating new material, technical, artistic, cultural and spiritual values. Transfer of creativity from theory into practice school teaching mainly affects older generation of teachers in primary schools who do not like to bring something new. The teacher must be an example for student as a creative person. A natural part of children's perception of the world is a game. The game appears in their lives basically from birth - especially at home, at school and among peers. And through play, children can express their feelings and develop their personality. Very important is a creative game where the child can develop and express their ideas and feelings inside as well. According to Kovačiková (2003) a creative play should be in the education process fun and learning. Many years ago, the teacher of nations Jan Amos Comenius talked about the school as a creative workshop in which individuals come well prepared for their future life. It is necessary to apply assignments and exercises to develop creativity in the classroom.

Návaznosti

CZ.1.07/2.4.00/17.0035, interní kód MU
Název: Rozšiřování výzkumných a pedagogických kompetencí prostřednictvím spolupráce v kinantropologickém výzkumu (Akronym: Spolupráce v kinantropologii)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Rozšiřování výzkumných a pedagogických kompetencí prostřednictvím spolupráce v kinantropologickém výzkumu, 2.4 Partnerství a sítě