2013
Od diferenciace k diverzifikaci: test MMI a EMI v českém středním vzdělávání v první dekádě 21. století
KATRŇÁK, Tomáš, Natálie SIMONOVÁ a Laura FÓNADOVÁZákladní údaje
Originální název
Od diferenciace k diverzifikaci: test MMI a EMI v českém středním vzdělávání v první dekádě 21. století
Název anglicky
From Differentiation to Diversification: Testing MMI and EMI in the Czech Secondary School System in the First Decade of the 21st Century
Autoři
KATRŇÁK, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí), Natálie SIMONOVÁ (203 Česká republika) a Laura FÓNADOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Sociologický časopis, Praha, Sociologický ústav AV ČR, 2013, 0038-0288
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50000 5. Social Sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Impakt faktor
Impact factor: 0.563
Kód RIV
RIV/00216224:14230/13:00066314
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
UT WoS
000325041900001
Klíčová slova česky
vzdělání nerovnost sociální stratifikace nerovné šance střední vzdělávání
Klíčová slova anglicky
education inequality social stratifcation unequal chances Czech secondary school system
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 25. 11. 2013 11:06, prof. PhDr. Tomáš Katrňák, Ph.D.
V originále
V textu se zaměřujeme na střední vzdělávání v České republice v první dekádě 21. století. Naším cílem je ukázat důsledky zvyšující se dostupnosti tohoto vzdělávání na přístup do něj, přesněji řečeno na šance získat maturitní vzdělání podle sociálního původu. Naše závěry ukazují, že v době zvyšující se dostupnosti maturitního vzdělávání, oslabuje jeho kvantitativní diferenciace, nicméně roste jeho kvalitativní diverzifikace. Nerovné šance podle sociálního původu mění svoji podobu. Efekt rodinného prostředí (askriptivní charakteristika žáků) sice oslabuje v nejméně akademických větvích středního vzdělávání, posiluje však v těch akademičtějších. Znamená to, že nerovné šance na vzdělání aktivně „reagují“ na měnící se podmínky (rostoucí dostupnost maturitního vzdělávání) a přetrvávají v čase.
Anglicky
The article deals with secondary education in the Czech Republic between 2000 and 2010. The authors analyse the consequences of educational expansion on unequal chances by social origin of attaining a secondary education with a school leaving certificate (‘maturita’). This certificate is a prerequisite for the transition to tertiary education in the Czech educational system. The article is based on the theories of maximally maintained inequality (MMI) and effectively maintained inequality (EMI). The authors analyse data from PISA 2000 and 2009 (Programme for International Student Assessment) in the Czech Republic. They support the theory of EMI over MMI. Vertical differentiation by social origin decreased between 2000 and 2009. Contrary to the assumptions of MMI, the chances of attaining a school-leaving certificate are increasing for children from the lower social classes, but only in one type of secondary education (in secondary technical schools). This is occurring because there has been an increasing horizontal diversification of schools offering a school leaving certificate (on the basis of the assumptions of EMI). Socioeconomic variables have a stronger effect on attendance at grammar schools with a school leaving certificate. The social and economic exclusivity of this branch of secondary education increased between 2000 and 2009.
Návaznosti
GA403/08/0542, projekt VaV |
| ||
MSM0021622408, záměr |
|