D 2013

Markets, social networks, endogenous preferences, and opinion leaders

KVASNIČKA, Michal

Základní údaje

Originální název

Markets, social networks, endogenous preferences, and opinion leaders

Název česky

Trhy, sociální sítě, endogenní preference a hvězdy

Autoři

KVASNIČKA, Michal (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Jihlava, Proceedings of the 31st International Conference Mathematical Methods in Economics 2013, od s. 512-517, 6 s. 2013

Nakladatel

College of Polytechnics Jihlava

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50200 5.2 Economics and Business

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)

Kód RIV

RIV/00216224:14560/13:00074743

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

ISBN

978-80-87035-76-4

UT WoS

000335578000087

Klíčová slova česky

endogenní preference; trh; sociální síť; hvězdy; multiagentové simulace

Klíčová slova anglicky

endogenous preferences; market; social network; opinion leaders; agent-based simulation

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 17. 3. 2021 10:56, Ing. Michal Kvasnička, Ph.D.

Anotace

V originále

This paper studies the impact of opinion leaders (“stars”) and their fans on equilibrium market prices within the Bell’s model (JEBO 2002). The simulation shows that 1) the model may not converge when the opinion leader consumes the good that is extremely scarce---it can create infinite cycles in her fans’ preferences; 2) the preferences may not be completely polarized in the same situation---the agents with non-polarized preferences prevent the cycles; 3) while the agents in the Bell’s model consume only the more abundant good when the other good is extremely scarce, the presence of the opinion leader eliminates this when she consumes the scarce good, and 4) the presence of the opinion leader and her fans can sometimes surprisingly lower the price of the good that the opinion leader consumes.

Česky

Článek zkoumá vliv "hvězd" (tvůrců mínění) a jejich fanoušků na tržní rovnovážné ceny v rámci modelu Bell (JEBO 2002). Simulace ukazuje, že 1) model nemusí konvergovat, když hvězda spotřebovává extrémně vzácný statek -- v takovém případě mohou v preferencích jejích fanoušků vzniknout nekonečné cykly; 2) ve stejné situaci nemusejí být preference úplně polarizované -- agenti s nepolarizovanými preferencemi brání vzniku cyklů; 3) zatímco v modelu Bellové agenti spotřebovávají pouze hojný statek, pokud je druhý statek extrémně vzácný, přítomnost hvězdy eliminuje tuto rovnováhu, pokud hvězda spotřebovává vzácný statek a 4) přítomnost hvězdy a jejích fanoušků může někdy překvapivě snížit cenu statku, který hvězda spotřebovává.

Návaznosti

MUNI/A/0797/2012, interní kód MU
Název: Mikroekonomické základy politiky hospodářské soutěže (Akronym: MiZaHOPO)
Investor: Masarykova univerzita, Mikroekonomické základy politiky hospodářské soutěže, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty

Přiložené soubory

Kvasnicka_S_512_517.pdf
Požádat o autorskou verzi souboru