D 2013

Learning effectiveness of management simulation game Manahra

SMUTNÝ, Petr, Jakub PROCHÁZKA a Martin VACULÍK

Základní údaje

Originální název

Learning effectiveness of management simulation game Manahra

Název česky

Výuková efektivnost simulační manažerské hry Manahra

Autoři

SMUTNÝ, Petr (203 Česká republika, garant, domácí), Jakub PROCHÁZKA (203 Česká republika, domácí) a Martin VACULÍK (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Reading, UK, The Proceedings of The 7th European Conference on Games Based Learning, od s. 512-520, 9 s. 2013

Nakladatel

Academic Conference and Publishing International Limited

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50600 5.6 Political science

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14230/13:00066356

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

ISBN

978-1-909507-63-0

ISSN

UT WoS

000343421700062

Klíčová slova česky

simulační hry; manažerské dovednosti; trénink; management; výuková efektivnost

Klíčová slova anglicky

gaming simulation; managerial skills; training; management; educational effectiveness

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 15. 6. 2018 09:26, doc. Ing. Mgr. Jakub Procházka, Ph.D.

Anotace

V originále

The subject of the study was to examine the learning effectiveness of a management simulation game called Manahra. The observed management game was a long-term competition among several 20-member teams. The team members acted in the roles of fictitious business managers and performed complex management tasks associated with the production and sales of passenger cars. The economic competition among the individual businesses took place in a simulated commercial market and the individual players were remunerated for their work with fictitious money. The amount of accumulated money was the criterion of their evaluation at the end of the game. The study consists of two relatively autonomous parts that worked together to answer the key question: does completion of management game lead to the development of managerial skills? The first part of the study presents the results of an original, yet unpublished research work. The research was conducted through a questionnaire survey. In the questionnaire, participants had to assess the level of their managerial skills. Individual managerial skills were included into the questionnaire based on an a priori created model of managerial competence. Self-assessment was done using rating scales for each managerial competence separately. Players filled out questionnaires at the beginning and at the end of the game. The questionnaire distributed at the end of the game was extended by including a second scale in which players rated the magnitude of the change regarding their managerial competencies. The second part of the study presents the follow-up research focused on obtaining qualitative responses from the players. They were again asked to fill out a questionnaire designed to obtain spontaneous reports about the development of their managerial competencies due to their participation in the game. This assessment was then compared with the initially established competency model and to the results of the original research.

Česky

Simulační manažerské hry jsou jednou z metod používaných pro rozvoj manažerských dovedností. Předmětem studie výzkum výukové efektivnosti konkrétní aplikace manažerské simulační hry. Posuzovaná manažerská hra je dlouhodobou soutěží cca dvacetičlenných týmů. Jejich členové vystupují v roli manažerů fiktivního podniku a plní komplexní manažerské úkoly spojené s výrobou a odbytem osobních automobilů. Ekonomická soutěž podniků probíhá na simulovaném trhu výrobků. Individuální hráči jsou za svou práci odměňování fiktivními penězi. Výše kumulovaných odměn je kritériem jejich hodnocení na konci hry. Studie se skládá ze dvou relativně autonomních částí, které svými výsledky vzájemně doplňují odpověď na hlavní výzkumnou otázku: zda absolvování manažerské hry vede k rozvoji manažerských dovedností? První část studie prezentuje výsledky původního, dosud nepublikovaného výzkumu. Výzkum byl realizován formou dotazníkového šetření. Pro výzkum v rámci této části byl vytvořen dotazník, ve kterém účastníci hry sami ohodnotili svou vlastní úroveň jednotlivých manažerských dovedností. Jednotlivé manažerské dovednosti byly v dotazníku uvedeny podle předem speciálně formulovaného modelu manažerských kompetencí. Sebehodnocení probíhalo pomocí hodnotících škál, pro každou manažerskou kompetenci samostatně. Hodnotící škály měly stejný rozsah, vždy od 0 do 100 bodů. Hráči vyplňovali dotazníky před hrou a po ní (resp. na začátku a na konci hry). Dotazník rozdávaný na konci hry byl rozšířen o druhou škálu, ve které hráči hodnotili velikost změny v úrovni jednotlivých manažerských kompetencí. Druhá část studie prezentuje navazující výzkum, který je zaměřen na získání kvalitativního pohledu hráčů. Ti jsou znovu osloveni prostřednictvím dotazníku, jehož cílem je získat spontánní výpověď o tom, které dovednosti jejich účast ve hře rozvíjí. Toto hodnocení je pak porovnáváno s původně vytvořeným kompetenčním modelem a výsledky původní ho výzkumu.

Návaznosti

GAP403/12/0249, projekt VaV
Název: Efektivní vůdcovství: integrující přístup
Investor: Grantová agentura ČR, Efektivní vůdcovství: integrující přístup