J 2013

K metodologickým standardům kvantitativních studií v pedagogice: Jak psát o výzkumných zjištěních?

MAREŠ, Jan a Kateřina VLČKOVÁ

Základní údaje

Originální název

K metodologickým standardům kvantitativních studií v pedagogice: Jak psát o výzkumných zjištěních?

Název anglicky

Methodological standards of quantitative studies in educational sciences: How to write about research findings?

Autoři

MAREŠ, Jan (203 Česká republika, domácí) a Kateřina VLČKOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Pedagogická orientace, Brno, ČPdS, 2013, 1211-4669

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/13:00066361

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

kvantitativní pedagogický výzkum; publikační metodologický standard; empirické studie; styl APA; české pedagogické časopisy

Klíčová slova anglicky

quantitative educational research; research report standard; publication standard; empirical studies; APA style; Czech educational science journals

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 28. 3. 2014 10:23, doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.

Anotace

V originále

Cílem studie je přispět do debaty ohledně metodologické kvality a standardů kvantitativního výzkumu a prezentace a publikace jeho zjištění. Ve studii nejprve diskutujeme o tom, proč vlastně publikovat výsledky výzkumu, a následně pojednáváme, jak o výzkumu a jeho výsledcích psát. Teoretickým východiskem jsou zahraniční publikační standardy (např. APA, AERA) a metodologická literatura. V druhé části studie na základě analýzy obsahových požadavků českých recenzovaných časopisů a významných konferencí k pedagogickému výzkumu se věnujeme tomu, co je explicitně požadováno a co by bylo vhodné v současnosti v českém prostředí požadovat od výzkumů a empirických studií v pedagogice, a to i v kontextu mezinárodních úzů či standardů. Z analýzy vyplynulo, že časopisy a konferenční výbory metodologické požadavky či standard podrobněji nespecifikují a předpokládají jeho implicitní sdílení.

Anglicky

The paper discusses the main purpose of (quantitative) empirical studies as a part of a knowledge base of educational science. The quality and standard of presentation and publication of the results of quantitative research is therefore one of the ever relevant themes of (not only Czech) educational science. Thus the quality of (quantitative) empirical studies is closely linked to the general discussion of methodological standards of the discipline. Our study begins with a discussion about why to publish research results and consequently, how to publish them. The theoretical basis of the discussion about methodological standard of reporting educational research is formed by international publication standards (e.g. APA, AERA) and methodological literature. By analysing the requirements of Czech peerreviewed journals and major Czech conferences on educational research we discuss in the second part of our study what is explicitly required and what would be at present appropriate to require from research and empirical educational studies in the Czech environment, in the context of international practice and standards. We refer to the Czech situation and its consequences – the journals and conference committees do not specify their methodological requirements or standards and assume its implicit sharing in a situation where there is only part of the Czech version of the standards of the educational science available.

Návaznosti

GA13-24456S, projekt VaV
Název: Moc ve školních třídách studentů učitelství
Investor: Grantová agentura ČR, Moc ve školních třídách studentů učitelství

Přiložené soubory