2013
K metodologickým standardům kvantitativních studií v pedagogice: Jak psát o výzkumných zjištěních?
MAREŠ, Jan a Kateřina VLČKOVÁZákladní údaje
Originální název
K metodologickým standardům kvantitativních studií v pedagogice: Jak psát o výzkumných zjištěních?
Název anglicky
Methodological standards of quantitative studies in educational sciences: How to write about research findings?
Autoři
MAREŠ, Jan (203 Česká republika, domácí) a Kateřina VLČKOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Pedagogická orientace, Brno, ČPdS, 2013, 1211-4669
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/13:00066361
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
kvantitativní pedagogický výzkum; publikační metodologický standard; empirické studie; styl APA; české pedagogické časopisy
Klíčová slova anglicky
quantitative educational research; research report standard; publication standard; empirical studies; APA style; Czech educational science journals
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 28. 3. 2014 10:23, doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.
V originále
Cílem studie je přispět do debaty ohledně metodologické kvality a standardů kvantitativního výzkumu a prezentace a publikace jeho zjištění. Ve studii nejprve diskutujeme o tom, proč vlastně publikovat výsledky výzkumu, a následně pojednáváme, jak o výzkumu a jeho výsledcích psát. Teoretickým východiskem jsou zahraniční publikační standardy (např. APA, AERA) a metodologická literatura. V druhé části studie na základě analýzy obsahových požadavků českých recenzovaných časopisů a významných konferencí k pedagogickému výzkumu se věnujeme tomu, co je explicitně požadováno a co by bylo vhodné v současnosti v českém prostředí požadovat od výzkumů a empirických studií v pedagogice, a to i v kontextu mezinárodních úzů či standardů. Z analýzy vyplynulo, že časopisy a konferenční výbory metodologické požadavky či standard podrobněji nespecifikují a předpokládají jeho implicitní sdílení.
Anglicky
The paper discusses the main purpose of (quantitative) empirical studies as a part of a knowledge base of educational science. The quality and standard of presentation and publication of the results of quantitative research is therefore one of the ever relevant themes of (not only Czech) educational science. Thus the quality of (quantitative) empirical studies is closely linked to the general discussion of methodological standards of the discipline. Our study begins with a discussion about why to publish research results and consequently, how to publish them. The theoretical basis of the discussion about methodological standard of reporting educational research is formed by international publication standards (e.g. APA, AERA) and methodological literature. By analysing the requirements of Czech peerreviewed journals and major Czech conferences on educational research we discuss in the second part of our study what is explicitly required and what would be at present appropriate to require from research and empirical educational studies in the Czech environment, in the context of international practice and standards. We refer to the Czech situation and its consequences – the journals and conference committees do not specify their methodological requirements or standards and assume its implicit sharing in a situation where there is only part of the Czech version of the standards of the educational science available.
Návaznosti
GA13-24456S, projekt VaV |
|