2013
Teachers learning across generations
CHALOUPKOVÁ, Lucie a Petr NOVOTNÝZákladní údaje
Originální název
Teachers learning across generations
Název česky
Jak se učitelé učí napříč generacemi
Autoři
CHALOUPKOVÁ, Lucie (203 Česká republika, domácí) a Petr NOVOTNÝ (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
The European Conference on Educational Research ECER 2013: Creativity and Innovation in Educational Research, Istanbul, Turkey, 9-13 September 2013, 2013
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Konferenční abstrakt
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Turecko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/13:00066371
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
učitel; škola; mezigenerační učení; mezigenerační vztahy
Klíčová slova anglicky
teacher; school; intergenerational learning; intergenerational relationship
Příznaky
Mezinárodní význam
Změněno: 12. 4. 2014 15:49, Mgr. Zdeňka Mácková
V originále
The paper deals with the following research question: What and how do teachers of different generations learn and which opportunities for mutual learning do they get in various situations in school life? Researching intergenerational learning of teachers in the school, the researcher wants to focus on informal and nonformal intergenerational learning. Learning in the workplace is a relatively traditional research topic (Novotný, 2009) while its intergenerational dimension has received less interest (Spannring, 2008). School staff however consists and is bound to consist of members of different generations, mainly due to the shifting retirement age and the ensuing longer period of economic activity among seniors. Age diversity at the workplace may bring a number of benefits, e.g. generate respect for senior staff and increase these peoples' initiative, or provide them with opportunities to belong and be an integral part of society, involve them in support social networks, inspire others to deal with problems based on the experience of other generations etc. (Schlimbach, 2010). How work teams deal with this variety and how they use the potential for intergenerational learning is at the core of our research. The importance and appeal of researching the topic of intergenerational learning in schools is stronger for the fact that developing teacher expertise and acquiring a non-formal status of an expert teacher is a slow and difficult process requiring expertise maintenance and renewal throughout the teaching career (comp. Švaříček, 2011). This is another reason why the question how the specific situation in school is shared between generations (comp. Lazarová, 2011) must be answered.
Česky
Příspěvek se zabývá problematikou mezigeneračního učení učitelů na školách. Hlavní výzkumné otázky jsou: Co a jak se učitelé různých generací učit a jaké možnosti pro vzájemné učení se dostat v různých situacích života školy? Mezigenerační učení ve škole je nahlíženo z hlediska formálního i neformálního učení. Učení na pracovišti je poměrně tradiční výzkumné téma (Novotný, 2009), zatímco jeho mezigenerační rozměr obdržel menší zájem (Spannring, 2008). Ve školách je téma zajímavé jednak z hlediska věkové rozmanitosti zaměstnanců školy, jednak vzhledem k posunu věku odchodu do důchodu a následné delší době ekonomické aktivity u seniorů. Věková diverzita na pracovišti může přinést řadu výhod, např. vytvářet úctu k vedoucích pracovníků a zvýšit iniciativu těchto národů, nebo poskytnout jim příležitost patří a musí být nedílnou součástí společnosti, zapojit je do podpůrných sítí sociálních, inspirovat ostatní k řešení problémů na základě zkušeností jiných generací atd. (Schlimbach, 2010). Význam a přitažlivost tématu mezigeneračního vzdělávání ve školách je silnější i z hlediska rozvoje učitelů, což je pomalý a obtížný proces, který vyžaduje průběžné obnovování a doplňování odborných znalostí po dobu celé učitelské kariéry (Švaříček, 2011) .
Návaznosti
GA13-07234S, projekt VaV |
|