a 2013

Orální historie jako výzva pro výzkum soudobých dějin pedagogiky a školství

ZOUNEK, Jiří a Michal ŠIMÁNĚ

Základní údaje

Originální název

Orální historie jako výzva pro výzkum soudobých dějin pedagogiky a školství

Název anglicky

Oral history as a challenge for research of contemporary history of education

Autoři

ZOUNEK, Jiří (203 Česká republika, garant, domácí) a Michal ŠIMÁNĚ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

XXI. konference České asociace pedagogického výzkumu "Efektivita vzdělávání v proměnách společnosti", 16.-18. září 2013, Ústí nad Labem, 2013

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Konferenční abstrakt

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/13:00069473

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova anglicky

oral history; history of education; methodology; 1945-1989

Štítky

Změněno: 15. 4. 2014 15:34, doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.

Anotace

V originále

Autoři se ve svém příspěvku zaměřují na problematiku výzkumu dějin školství a pedagogiky ve druhé polovině 20. století. I přes výzvy významných osobností české pedagogiky nebyl dosud realizován žádný systematický výzkum, ani není rozvíjena metodologie historického výzkumu, která by byla relevantní pro empirický výzkum soudobých dějin pedagogiky a školství. Metodologie historiografie přitom disponuje metodami a nástroji, které umožňují výzkum tohoto období, přičemž nemusí jít vždy nutně např. o klasickou práci s prameny úřední povahy. Jednou z poměrně netradičních metod, která má široké využití ve výzkumu soudobých dějin je metoda orální historie. Jedním z hlavních cílů příspěvku je představit tuto metodu (včetně teoreticko-metodologických základů). Autoři se budou dále věnovat možnostem využití této metody v dějinách pedagogiky a školství. Na příkladech z vlastního výzkumu pak ukáží přednosti i případná slabá místa této metody. Autoři rovněž ukáží, jaké poznatky lze získat touto metodou a jak mohou takové poznatky přispět k poznání soudobých dějin pedagogiky a školství.

Anglicky

The authors focus on the issue of research in the history of education in the second half of 20th century in their paper. One of the main goal of this paper is to present the method called "Oral history" (including theoretical and methodological foundations) and the possibility of using this method in the history of education on examples from authors own research.