MACEK, Petr, Stanislav JEŽEK a Alexander T. VAZSONYI. Adolescents During and After Times of Social Change: The Case of the Czech Republic. The journal of early adolescence. London: Sage Publications, 2013, Vol. 33, N. 8, s. 1028-1046. ISSN 0272-4316. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1177/0272431613507758.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Adolescents During and After Times of Social Change: The Case of the Czech Republic
Autoři MACEK, Petr (203 Česká republika, garant, domácí), Stanislav JEŽEK (203 Česká republika, domácí) a Alexander T. VAZSONYI (840 Spojené státy).
Vydání The journal of early adolescence, London, Sage Publications, 2013, 0272-4316.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Spojené státy
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Impakt faktor Impact factor: 1.200
Kód RIV RIV/00216224:14230/13:00069525
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Doi http://dx.doi.org/10.1177/0272431613507758
UT WoS 000325474100002
Klíčová slova anglicky Czech adolescents; social change
Změnil Změnil: Mgr. Michal Petr, učo 65024. Změněno: 19. 3. 2020 22:13.
Anotace
The paper introduces a set of four studies focused on adolescents in the Czech Republic. In the first part, authors reflect on the cultural background, the political, social, and psychological factors that have had influence on several generations of adolescents in the period of the communist totalitarian regime. They also describe the social changes brought by the democratization of Czech society since the early 1990s. Second part of the paper reviews the life and changes in the behavior of Czech adolescents over the past 20 years. Based the findings of three studies representing three cohorts of adolescents (1992, 2001, 2010), it is argued that current Czech adolescents are becoming more like their Western peers. Compared with the 1990s adolescents, the current cohort is more realistic in their expectations, oriented more on achievement, social pleasure, and material values. Their relationship to formal authorities is weaker; especially, the relationships with parents and teachers are more liberal.
Návaznosti
MSM 142300002, záměrNázev: Děti, mládež a rodina v transformaci (Akronym: MLADĚRO)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Děti, mládež a rodina v transformaci
VytisknoutZobrazeno: 27. 4. 2024 12:34