Detailed Information on Publication Record
2012
Individualizace a diferenciace ve výuce jako základní podmínka pro strategie podporující inkluzi
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana and Jiří HAVELBasic information
Original name
Individualizace a diferenciace ve výuce jako základní podmínka pro strategie podporující inkluzi
Name (in English)
Individualisation and differentiation in the classroom as a basic condition for strategies supporting inclusion
Authors
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jiří HAVEL (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Praha, Kvalita ve vzdělávání, p. 358-370, 13 pp. 2012
Publisher
Pedagogická fakulta UK
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
electronic version available online
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/12:00069547
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-7290-620-8
Keywords (in Czech)
Individualizace; diferenciace; výuka; inkluze; vzdělávací strategie; školní vzdělávací program.
Keywords in English
Individualisation; differentiation; teaching; inclusion; educational strategies; school educational program.
Tags
Reviewed
Změněno: 1/10/2013 13:14, doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D.
V originále
Dvoustupňové kurikulum představuje v České republice v oblasti základního vzdělávání RVP ZV, který je závazným dokumentem pro kurikulum na školní úrovni. To umožnilo na jedné straně selektivnost, na druhé straně mnohé školy pochopily, že jde spíše o vytvoření vhodného prostředí pro vzdělávání všech žáků ve své komunitě, a začaly se otevřeně filozofií svého vzdělávání hlásit k myšlence školy pro všechny. S vytvářením inkluzivního prostředí však neměli pedagogové, ostatní pracovníci škol, ale ani rodiče a zřizovatelé škol mnoho zkušeností. V rámci dílčího projektu výzkumného záměru MSM 0021622443 Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu realizovaného na PdF MU nás tedy zajímala otázka, v jaké kvalitě je inkluzivní vzdělávání žákům poskytováno. Tento příspěvek navazuje na obsahovou analýzu školních vzdělávacích programů, při níž jsme pojmenovali jako nezbytnou podmínku inkluze uplatňování individuálního přístupu a diferenciace ve výuce. Na to, jak je individualizace a diferenciace pedagogy hodnocena, jsme se zaměřili v následující výzkumné etapě.
In English
Two-level curriculum in the Czech Republic introduces Framework Educational Programme for Basic Education which is compulsory for curriculum at school level. On the one hand it allowed the selectivity of basic education; on the other hand many schools recognized that it is better to create a suitable environment for education of all pupils in their community and began to openly report their education philosophy to the Idea School for All. Teachers or other school staff, parents or school authorities did not have many experiences with the creation of an inclusive environment. Under the sub-project of research plan MSM 0021622443 Special needs of pupils in the context of the Framework Educational Programme implemented at the Faculty of Education of Masaryk University we were interested in the quality of inclusive education in our schools. This paper builds on the content analysis of educational programs in which we have named as a necessary condition for inclusion application individualization and differentiation in the instruction. On how the individualization and differentiation of teachers is evaluated, we have focus on the following research stage.
Links
MSM0021622443, plan (intention) |
|