2012
Individualizace a diferenciace ve výuce jako základní podmínka pro strategie podporující inkluzi
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana a Jiří HAVELZákladní údaje
Originální název
Individualizace a diferenciace ve výuce jako základní podmínka pro strategie podporující inkluzi
Název anglicky
Individualisation and differentiation in the classroom as a basic condition for strategies supporting inclusion
Autoři
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí) a Jiří HAVEL (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Praha, Kvalita ve vzdělávání, od s. 358-370, 13 s. 2012
Nakladatel
Pedagogická fakulta UK
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/12:00069547
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-7290-620-8
Klíčová slova česky
Individualizace; diferenciace; výuka; inkluze; vzdělávací strategie; školní vzdělávací program.
Klíčová slova anglicky
Individualisation; differentiation; teaching; inclusion; educational strategies; school educational program.
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 1. 10. 2013 13:14, doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D.
V originále
Dvoustupňové kurikulum představuje v České republice v oblasti základního vzdělávání RVP ZV, který je závazným dokumentem pro kurikulum na školní úrovni. To umožnilo na jedné straně selektivnost, na druhé straně mnohé školy pochopily, že jde spíše o vytvoření vhodného prostředí pro vzdělávání všech žáků ve své komunitě, a začaly se otevřeně filozofií svého vzdělávání hlásit k myšlence školy pro všechny. S vytvářením inkluzivního prostředí však neměli pedagogové, ostatní pracovníci škol, ale ani rodiče a zřizovatelé škol mnoho zkušeností. V rámci dílčího projektu výzkumného záměru MSM 0021622443 Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu realizovaného na PdF MU nás tedy zajímala otázka, v jaké kvalitě je inkluzivní vzdělávání žákům poskytováno. Tento příspěvek navazuje na obsahovou analýzu školních vzdělávacích programů, při níž jsme pojmenovali jako nezbytnou podmínku inkluze uplatňování individuálního přístupu a diferenciace ve výuce. Na to, jak je individualizace a diferenciace pedagogy hodnocena, jsme se zaměřili v následující výzkumné etapě.
Anglicky
Two-level curriculum in the Czech Republic introduces Framework Educational Programme for Basic Education which is compulsory for curriculum at school level. On the one hand it allowed the selectivity of basic education; on the other hand many schools recognized that it is better to create a suitable environment for education of all pupils in their community and began to openly report their education philosophy to the Idea School for All. Teachers or other school staff, parents or school authorities did not have many experiences with the creation of an inclusive environment. Under the sub-project of research plan MSM 0021622443 Special needs of pupils in the context of the Framework Educational Programme implemented at the Faculty of Education of Masaryk University we were interested in the quality of inclusive education in our schools. This paper builds on the content analysis of educational programs in which we have named as a necessary condition for inclusion application individualization and differentiation in the instruction. On how the individualization and differentiation of teachers is evaluated, we have focus on the following research stage.
Návaznosti
MSM0021622443, záměr |
|