J 2013

K problému řazení geografického učiva ve školních vzdělávacích programech

KNECHT, Petr a Eduard HOFMANN

Základní údaje

Originální název

K problému řazení geografického učiva ve školních vzdělávacích programech

Název česky

K problému řazení geografického učiva ve školních vzdělávacích programech

Název anglicky

Geography Curriculum Scope and Sequence in Czech Lower Secondary Schools

Autoři

KNECHT, Petr (203 Česká republika, garant, domácí) a Eduard HOFMANN (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Informace České geografické společnosti, Praha, Česká geografická společnost, 2013, 1213-1075

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/13:00069580

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

didaktika geografie; geografické vzdělávání; řazení učiva; kurikulum geografického vzdělávání

Klíčová slova anglicky

geography teaching; geography education; curriculum scope; curriculum sequence; geography curriculum

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 2. 4. 2014 17:06, doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D.

Anotace

V originále

Aktuálně probíhající kurikulární reforma v Česku s sebou přinesla rozvolnění vzdělávacích obsahů. Učitelé dostali možnost samostatně rozhodovat o tom, v jakém pořadí budou ve výuce prezentovat geografické učivo. Nejsou k dispozici výzkumná data, která by udávala, jak učitelé této možnosti využili, a v jakém pořadí je geografické učivo ve výuce skutečně prezentováno. V první části příspěvku autoři stručně charakterizují aktuální stav didaktiky geografie v Česku, definují pojem řazení učiva a související teoretické pozadí a shrnují dosavadní stav poznání. V druhé části příspěvku je prezentována metodika výzkumného šetření, jehož cílem bylo zjistit, jak jsou geografické vzdělávací obsahy řazeny ve školních vzdělávacích programech nižších sekundárních škol v Česku a následně objasnit, jak učitelé jimi preferované řazení učiva zdůvodňují. Použitou metodou sběru dat byl dotazník získaný od 81 učitelů nižších sekundárních škol v Česku. Ve třetí části příspěvku jsou prezentovány výsledky výzkumu. Ukázalo se, že pořadí geografického učiva bylo na zkoumaných školách velmi obdobné, a způsob řazení geografického učiva zůstal přibližně takový, jaký byl před spuštěním kurikulární reformy. V závěru příspěvku autoři diskutují výzkumná zjištění a doporučují věnovat více pozornosti podpoře profesního rozvoje učitelů geografie.

Anglicky

Currently ongoing curricular reform in the Czech Republic has brought disunity to educational content in geography education. Teachers have been given the opportunity to decide on the scope and sequence of geography curriculum. Research was conducted to find out what is the scope and sequence of geography curricula in lower secondary schools in the Czech Republic, and this paper presents the methodology used and the results. The data collection method was a questionnaire obtained from 81 teachers at lower secondary schools in the Czech Republic. Research results revealed that the scope and sequence of geography curriculum in the studied schools is similar; it remains approximately the way it was before the start of curriculum reform. In the conclusion, the authors discuss research findings and recommend paying more attention to supporting the professional development of geography teachers.

Přiložené soubory

i022013_knecht_hofmann.pdf
Požádat o autorskou verzi souboru