J 2013

Researching the Expertise of Foreign Language Teachers

HANUŠOVÁ, Světlana, Michaela PÍŠOVÁ, Klára KOSTKOVÁ, Věra JANÍKOVÁ, Petr NAJVAR et. al.

Základní údaje

Originální název

Researching the Expertise of Foreign Language Teachers

Název česky

Výzkum expertnosti učitele cizího jazyka

Autoři

HANUŠOVÁ, Světlana (203 Česká republika, garant, domácí), Michaela PÍŠOVÁ (203 Česká republika, domácí), Klára KOSTKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Věra JANÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Petr NAJVAR (203 Česká republika, domácí)

Vydání

JoLaCe Journal of Language and Cultural Education, Nitra, SlovakEdu. o.z. 2013, 1339-4045

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/13:00066412

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

expertnost učitele cizího jazyka; mnohočetná případová studie didaktická znalost obsahu; model prototypu;

Klíčová slova anglicky

foreign language teacher expertise; multiple case study; pedagogical content knowledge; prototype model;

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 18. 3. 2014 15:57, doc. PhDr. Michaela Píšová, M.A., Ph.D.

Anotace

V originále

The paper brings the results of qualitative analysis of teacher expertise realized within the project Expert Teacher: the nature of expertise and determinants of professional development (in FLT perspective). The project designed as a multiple case study is aimed at systematic analysis of the nature of foreign language teacher expertise and the development of its empirical model. During the first phase carried out in 2011 the data were collected in interviews with 30 teachers who had been nominated as expert teachers of English or German languages by their headmasters or teacher trainers from universities. Semi-structured interviews followed the observations of the teachers in their classrooms and focused on the aspects of expertise that were not directly observable, namely the teachers’ knowledge of the subject matter, their knowledge of the pupils, pedagogical content knowledge, ability to analyse and interpret educational phenomena, justify their actions and decisions, formulate their subjective theories, and pursue their professional development. The results revealed some interesting aspects of expertise of foreign language teachers.

Česky

Článek prezentuje výsledky kvalitativní analýzy expertnosti učitele provedené v rámci projektu Učitel expert: charakteristiky expertnosti a determinanty profesního rozvoje (na pozadí výuky cizího jazyka). Projekt s designem vícečetné případové studie cílí na systematickou analýzu podstaty expertnosti učitelů cizích jazyků a na tvorbu jeho empirického modelu. Během první fáze výzkumu realizované v roce 2011 byla shromážděna data prostřednictvím rozhovorů s 30 učiteli angličtiny nebo němčiny nominovanými jako experti jejich řediteli nebo vzdělavateli učitelů z univerzit. Polostrukturované rozhovory následovaly po pozorováních učitelů ve výuce a zaměřily se na přímo nepozorovatelné aspekty expertnosti, konkrétně na jejich znalosti oboru, žáků, didakticé znalosti obsahu, schopnost analyzovat a interpretovat edukační fenomény, justifikovat své jednání a rozhodování, formulovat vlastní subjektivní teorie a dále se profesně rozvíjet. Výsledky odhalily některé zajímavé aspekty expertnosti učitelů cizích jazyků.

Návaznosti

GAP407/11/0234, projekt VaV
Název: Učitel - expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí cizojazyčné výuky)
Investor: Grantová agentura ČR, Učitel-expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí cizojazyčné výuky)

Přiložené soubory

JoLaCE_2013_Hanusova_po_recenzi.doc
Požádat o autorskou verzi souboru