2013
Спутниковые атласы и их использование в ходе географического образования
KOLEJKA, Jaromír a Kateřina BATELKOVÁZákladní údaje
Originální název
Спутниковые атласы и их использование в ходе географического образования
Název česky
Družicové atlasy a jejich využití v geografickém vzdělávání
Název anglicky
Satellite atlases and their application in geographical education
Autoři
KOLEJKA, Jaromír a Kateřina BATELKOVÁ
Vydání
1. vyd. Jakutsk, Regionaľnaja sistema ekologičeskogo obrazovanija i prosveščenija v interesach ustojčivogo razvitija, od s. 27-33, 7 s. 2013
Nakladatel
Ministerstvo obrazovanija i nauki Rossijskoj federacii a Severovostočnyj federaľnyj universitet imeni M. K. Ammosova
Další údaje
Jazyk
ruština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
Zemský magnetismus, geodesie, geografie
Stát vydavatele
Rusko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
družicový atlas - čtení snímků - získávání informace - interpretace obrazu
Klíčová slova anglicky
satellite atlas - image reading - information output - image understanding
Změněno: 13. 3. 2014 17:01, prof. RNDr. Jaromír Kolejka, CSc.
V originále
Satelitní atlasy jsou cennými knihami a digitálními publikacemi, nesoucími spoustu informací o Zemi, které nelze nalézt v klasických mapách a atlasech. Nabízejí inovativní a zajímavé pohledy na Zemi. Otázkou je, jak se prezentovat na veřejnosti, aby se jejich bohatá informační a vzdělávací kvalita byla čitelná a použitelná mimo vědeckou komunitu. Jednou z možností je použít je v zeměpisném vzdělávání, zejména v detekci a vyhodnocení časoprostorových souvislostí. Byl proveden průzkum mezi žáky a studenty základních a středních škol a univerzity v Brně. Na jedné straně byl zjištěn velký zájem o ně, ovšem pro praktické jejich využití budilo spíše nedůvěru. Obavy vyplývají ze skutečnosti, že na snímcích ve srovnání s mapou je mnohem horší, orientace a čtení v nich je také obtížné. Zvláště čtení snímků s převahou nepravých barev a snímků bez vysvětlujícího popisu dělá čtenářům problémy. Schopnost správného čtení závisí obyčejně na úrovni vzdělání čtenářů.
Česky
Satelitní atlasy jsou cennými knihami a digitálními publikacemi, nesoucími spoustu informací o Zemi, které nelze nalézt v klasických mapách a atlasech. Nabízejí inovativní a zajímavé pohledy na Zemi. Otázkou je, jak se prezentovat na veřejnosti, aby se jejich bohatá informační a vzdělávací kvalita byla čitelná a použitelná mimo vědeckou komunitu. Jednou z možností je použít je v zeměpisném vzdělávání, zejména v detekci a vyhodnocení časoprostorových souvislostí. Byl proveden průzkum mezi žáky a studenty základních a středních škol a univerzity v Brně. Na jedné straně byl zjištěn velký zájem o ně, ovšem pro praktické jejich využití budilo spíše nedůvěru. Obavy vyplývají ze skutečnosti, že na snímcích ve srovnání s mapou je mnohem horší, orientace a čtení v nich je také obtížné. Zvláště čtení snímků s převahou nepravých barev a snímků bez vysvětlujícího popisu dělá čtenářům problémy. Schopnost správného čtení závisí obyčejně na úrovni vzdělání čtenářů.
Anglicky
Satellite atlases are valuable books and digital publications, carrying a lot of information about the Earth that cannot be found in the classical maps and atlases. They offer innovative and interesting views of the Earth. The question is how to present them to the public to make their rich informational and educational quality readable and usable outside the scientific community. One way is to use them in the geography education, especially in the detection and evaluation of spatio-temporal contexts. The conducted survey among pupils and students of elementary and high schools, and an university in the City of Brno, Czech Republic, emerged, although large interest in them, but for the practical use rather distrust. Concerns arise from the fact that in remotely sensed imagery as compared with the map, the orientation is much worse and reading in them is also difficult. Especially the reading of images with a predominance of false colours and of images without explanatory description makes troubles to readers. Correct reading ability depends on the educational level of readers commonly.