NOVOTNÝ, Petr, Milan POL, Martin SEDLÁČEK, Bohumíra LAZAROVÁ a Lenka HLOUŠKOVÁ. Uncovering the Organizational Learning Capacity in Schools. In The European Conference on Educational Research ECER 2013: Creativity and Innovation in Educational Research, Istanbul, Turkey, 9-13 September 2013. 2013.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Uncovering the Organizational Learning Capacity in Schools
Název česky Rozkrývání kapacity k organizačnímu učení ve školách
Autoři NOVOTNÝ, Petr (203 Česká republika, domácí), Milan POL (203 Česká republika, garant, domácí), Martin SEDLÁČEK (203 Česká republika, domácí), Bohumíra LAZAROVÁ (203 Česká republika, domácí) a Lenka HLOUŠKOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání The European Conference on Educational Research ECER 2013: Creativity and Innovation in Educational Research, Istanbul, Turkey, 9-13 September 2013, 2013.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Konferenční abstrakt
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Turecko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/13:00066418
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky organizational learning; schools; capacity; basic school; Czech Republic
Štítky rivok, RIVZ
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: prof. PhDr. Milan Pol, CSc., učo 75. Změněno: 15. 4. 2014 15:48.
Anotace
The paper focuses on several specific aspects of organizational learning in schools, namely organizational learning capacity. Our attempt to uncover the organizational learning capacity is based on two assumptions. (1) For purposes of discussion on organizational learning capacity it is helpful to clarify the answer to the question “at what level of organization does the learning take place ”. This question has two aspects: what are the levels of organizational learning and what is the learning potential of these levels of organization. (2) In this context, it seems to be useful to separate organizational learning processes such as learning from the capacity for learning, i.e. from preparedness of mechanisms of creation and sharing of knowledge, culture and climate conducive to sharing mechanisms, and finally mechanisms of the "coordinated systemic change" in the organization (Marsick, 1994). While the measurement of organizational learning capacity is difficult, if not impossible, research may answer the following question: What levels of organization in the school (inter-individual level, group level, or organizational level) constitute mechanisms of organizational learning? Based on the data collected by authors (team led by Milan Pol) during the work on the project Processes of Organizational Learning and their Leadership and Management in Schools, we try to answer the above question. We found that the different functions in the processes of organizational learning are attributed to different levels of the organizational life of the school. These functions vary also depending on the topics of organizational learning in school. The authors continue interpreting the data in order to explain comprehensively these phenomena. The research project was supported by Czech Science Agency.
Anotace česky
Článek se zaměřuje na několik specifických aspektů organizačního učení ve školách, jmenovitě na kapacitu k organizačnímu učení. Náš pokus odhalit organizační schopnost učení je založen na dvou předpokladech: (1) Pro účely diskuse o organizační schopnost učení je užitečné vyjasnit odpověď na otázku "Na jaké úrovni organizace učení probíhá?" Tato otázka má dva aspekty: jaké jsou úrovně organizačního učení a jaký je potenciál k učení na těchto úrovních organizace. (2) V této souvislosti se zdá být užitečné oddělit procesy organizačního učení od schopnosti učit se, tedy od připravenosti mechanismů tvorby a sdílení znalostí, klimatu a kultury sdílení, a nakonec mechanismy "koordinované systémové změny" v organizaci (Marsick , 1994). Jakkoliv je měření kapacity k organizačnímu učení obtížné, ne-li nemožné, výzkumně lze zodpovědět následující otázku: Jaké úrovně organizace ve škole (inter-individuální úroveň, úroveň skupinová nebo organizační úroveň) dávají prostor organizačnímu učení? Na základě dat shromážděných autory (tým vedený Milanem Polem) v průběhu práce na projektu Procesy organizačního učení a jejich vedení a řízení ve škole, se snažíme odpovědět na výše uvedenou otázku. Zjistili jsme, že různým úrovním organizace je připisována různá kapacita k organizačnímu učení. Tato kapacita se liší také v závislosti na tématech organizačního učení ve škole. Autoři dále interpretují získaná data tak, aby bylo možné vysvětlit tyto jevy komplexně. Výzkumný projekt byl podpořen Grantovou agenturou ČR.
Návaznosti
GAP407/10/1197, projekt VaVNázev: Procesy organizačního učení a jejich vedení a řízení ve škole
Investor: Grantová agentura ČR, Procesy organizačního učení a jejich vedení ve škole
MUNI/A/0820/2013, interní kód MUNázev: Celoživotní učení v institucionálních souvislostech
Investor: Masarykova univerzita, Celoživotní učení v institucionálních souvislostech, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 14. 6. 2024 05:53