J 2013

Pupils’ humour directed at teachers: its types and functions

ŠEĎOVÁ, Klára

Základní údaje

Originální název

Pupils’ humour directed at teachers: its types and functions

Autoři

ŠEĎOVÁ, Klára (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Educational Studies, England, Routledge, Taylor & Francis, 2013, 0305-5698

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 0.351

Kód RIV

RIV/00216224:14210/13:00066422

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

UT WoS

000325519000003

Klíčová slova anglicky

teachers; pupils; school; humour; functions of humour

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 18. 11. 2014 11:43, prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D.

Anotace

V originále

Based on an analysis of 137 texts written by pupils, this paper examines pupils’ humour directed at teachers, its types and social functions. The collected data are divided into three categories that describe different modes of teachers as targets of pupils’ humour. The first mode describes teachers as unintentionally comical, the second as duped by their pupils and the third as intentional users of humour. The analysis focuses on different functions that pupils’ humour directed at teachers fulfils in the social life of the classroom. The paper concludes by showing how key functions of social humour (such as creation of solidarity, negotiation of power and realisation of personal needs) are connected to the three modes of pupils’ humour directed at teachers.

Návaznosti

GA13-23578S, projekt VaV
Název: Učitel a žáci v dialogickém vyučování
Investor: Grantová agentura ČR, Učitel a žáci v dialogickém vyučování