J 2013

Sedm pravidel kognitivně náročné výuky

ŠVAŘÍČEK, Roman

Základní údaje

Originální název

Sedm pravidel kognitivně náročné výuky

Název anglicky

Seven rules of higher cognitive level teaching

Autoři

ŠVAŘÍČEK, Roman (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Komenský, Brno, Masarykova univerzita, 2013, 0323-0449

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/13:00066424

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova anglicky

feedback; higher cognitive learning

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 24. 9. 2015 23:21, Mgr. Roman Švaříček, Ph.D.

Anotace

V originále

Cílem článku je upozornit na některá pravidla, která by měla být dodržována v kognitivně náročné výuce na druhém stupni základní školy. Na základě našeho tříletého výzkumu (Šeďová a kol., 2012) se pokoušíme určit základní principy výuky, v níž jsou žáci vedeni k přemýšlení nad kognitivně náročnými otázkami učitele. Jádrem takové výuky jsou učitelské otázky, které jsou považovány za klíčový prvek v procesu učení žáků. Za opakovaně prokázané se považuje to, že pokud učitel užívá kognitivně náročných otázek (otázky zaměřené na aplikaci, analýzu, syntézu či hodnocení), žáci se naučí více, než když učitel užívá otázky ověřující zapamatování faktů. Níže popisovaná pravidla se vztahují jak na to, jaké prostředí by měl učitel žákům poskytnout, tak také na způsob vedení a řízení výuky učitelem. Učitel by tedy měl žákům poskytnout vhodné vysvětlení nových pojmů, dostatek času k přemýšlení nad tvorbou odpovědí na jeho otázky a jasné pokyny k tomu, jak mají vypadat jejich výkony. Učitel by měl řídit výuku skrze vhodnou komunikační strukturu, rozhodování o tom, kdo bude vyvolán a poskytování žákům řádné zpětné vazby.

Anglicky

The aim of this article is to highlight some of the rules that should be observed in cognitively demanding teaching at the elementary school. Based on our three-year research (Šeďová et al., 2012), we try to determine the basic principles of teaching, in which students are encouraged to think about the cognitively demanding questions of the teacher. The core of such teaching are teachers' questions, which are considered a key element in the process of learning. For repeatedly proven it is considered that if a teacher uses cognitively challenging questions (questions of application, analysis, synthesis and evaluation), students will learn more than if the teacher uses questions verifying memorizing facts. Rules described below apply to both what environment the teacher should provide students , as well as the way of leadership and management training of teachers. The teacher should therefore pupils provide a reasonable explanation of new concepts, plenty of time to think about creating answers to his questions and clear instructions on how to look their performances. The teacher should drive instruction through appropriate communication structures, deciding who will be called and offered to pupils good feedback.

Návaznosti

GA13-23578S, projekt VaV
Název: Učitel a žáci v dialogickém vyučování
Investor: Grantová agentura ČR, Učitel a žáci v dialogickém vyučování

Přiložené soubory