2013
Sedm pravidel kognitivně náročné výuky
ŠVAŘÍČEK, RomanZákladní údaje
Originální název
Sedm pravidel kognitivně náročné výuky
Název anglicky
Seven rules of higher cognitive level teaching
Autoři
ŠVAŘÍČEK, Roman (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Komenský, Brno, Masarykova univerzita, 2013, 0323-0449
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/13:00066424
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky
feedback; higher cognitive learning
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 24. 9. 2015 23:21, Mgr. Roman Švaříček, Ph.D.
V originále
Cílem článku je upozornit na některá pravidla, která by měla být dodržována v kognitivně náročné výuce na druhém stupni základní školy. Na základě našeho tříletého výzkumu (Šeďová a kol., 2012) se pokoušíme určit základní principy výuky, v níž jsou žáci vedeni k přemýšlení nad kognitivně náročnými otázkami učitele. Jádrem takové výuky jsou učitelské otázky, které jsou považovány za klíčový prvek v procesu učení žáků. Za opakovaně prokázané se považuje to, že pokud učitel užívá kognitivně náročných otázek (otázky zaměřené na aplikaci, analýzu, syntézu či hodnocení), žáci se naučí více, než když učitel užívá otázky ověřující zapamatování faktů. Níže popisovaná pravidla se vztahují jak na to, jaké prostředí by měl učitel žákům poskytnout, tak také na způsob vedení a řízení výuky učitelem. Učitel by tedy měl žákům poskytnout vhodné vysvětlení nových pojmů, dostatek času k přemýšlení nad tvorbou odpovědí na jeho otázky a jasné pokyny k tomu, jak mají vypadat jejich výkony. Učitel by měl řídit výuku skrze vhodnou komunikační strukturu, rozhodování o tom, kdo bude vyvolán a poskytování žákům řádné zpětné vazby.
Anglicky
The aim of this article is to highlight some of the rules that should be observed in cognitively demanding teaching at the elementary school. Based on our three-year research (Šeďová et al., 2012), we try to determine the basic principles of teaching, in which students are encouraged to think about the cognitively demanding questions of the teacher. The core of such teaching are teachers' questions, which are considered a key element in the process of learning. For repeatedly proven it is considered that if a teacher uses cognitively challenging questions (questions of application, analysis, synthesis and evaluation), students will learn more than if the teacher uses questions verifying memorizing facts. Rules described below apply to both what environment the teacher should provide students , as well as the way of leadership and management training of teachers. The teacher should therefore pupils provide a reasonable explanation of new concepts, plenty of time to think about creating answers to his questions and clear instructions on how to look their performances. The teacher should drive instruction through appropriate communication structures, deciding who will be called and offered to pupils good feedback.
Návaznosti
GA13-23578S, projekt VaV |
|