JANKO, Tomáš a Veronika LOKAJÍČKOVÁ. "As a picture it is nice, but as an instructional material it is not." Pupils´ appreciation of visuals in geography textbooks as an educational material. In The European Conference on Educational Research 2013; Creativity and Innovation in Educational Research. 2013.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název "As a picture it is nice, but as an instructional material it is not." Pupils´ appreciation of visuals in geography textbooks as an educational material.
Název česky "Je to pěkné jako obrázek, ale jako výukový materiál ne." Žákovské hodnocení nonverbálních prvků v učebnicích zeměpisu jako didaktického prostředku
Autoři JANKO, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí) a Veronika LOKAJÍČKOVÁ (203 Česká republika).
Vydání The European Conference on Educational Research 2013; Creativity and Innovation in Educational Research, 2013.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14410/13:00074795
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky vzdělávání na druhém stupni ZŠ; nonverbální prvky; didaktické kvality nonverbálních prvků; učebnice zeměpisu
Klíčová slova anglicky secondary school education; visuals; instructional qualities of pictures; geography textbooks
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnil: Mgr. Tomáš Janko, Ph.D., učo 104778. Změněno: 10. 4. 2015 08:42.
Anotace
Regarding the growth in popularity of visual culture and also in connection with the iconic turn visuals play an increasingly important role in the present day (Heinze, 2010, p. 9). With the proliferation of visuals in everyday life and in instructional materials, it becomes increasingly important to examine their effects on pupils’ learning (Anglin, Vaez, & Cunningham, 2004, p. 865). Under specific circumstances, visuals can serve as key didactic means for visualising and mediating ideas to young children and also for supporting their exploring of scientific concepts. But they can fulfil other “irreplaceable“ didactic functions, too (Levin, Anglin, & Carney, 1987, pp. 53–62). Investigation of visuals as a didactic means and analysis of their effects on learning represents a current issue which is continuously investigated within an established research area – Research on Pictures (e.g. Levie, 1987).
Anotace česky
V souvislosti s rozvojem vizuální kultury a v návaznosti na jev označovaný jako „visual turn“ význam nonverbálních prvků v učebnicích v současnosti neustále narůstá (Heinze, 2010, s. 9). S tím, jak se význam nonverbálních prvků v každodenním životě a také ve vzdělávacích materiálech zvyšuje, jeví se potřeba analyzování jejich účinků na učení žáků jako stále významnější (Anglin, Vaez, & Cunningham, 2004, s. 865). Nonverbální prvky v učebnicích představují klíčové didaktické prostředky, které se za určitých okolností mohou významně uplatňovat při znázorňování vědeckých konceptů a také při jejich přibližování žákům. Mimo to však mohou plnit i další didaktické funkce (Levin, Anglin, & Carney, 1987, s. 53–62). Analyzování nonverbálních prvků a posuzování jejich vlivu na učení žáků proto představuje aktuální výzkumnou problematiku, která je kontinuálně rozvíjena v rámci etablované výzkumné oblasti – Research on Pictures (např. Levie, 1987).
Návaznosti
EE2.3.30.0009, projekt VaVNázev: Zaměstnáním čerstvých absolventů doktorského studia k vědecké excelenci
VytisknoutZobrazeno: 1. 9. 2024 22:01