PANČOCHA, Karel. Postižení jako axiologická kategorie sociální participace (Disability as Axiological Category of Social Participation). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 219 pp. ISBN 978-80-210-6344-0.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Postižení jako axiologická kategorie sociální participace
Name (in English) Disability as Axiological Category of Social Participation
Authors PANČOCHA, Karel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, 219 pp. 2013.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/13:00070005
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-6344-0
Keywords (in Czech) osoby s postižením; postoje; sociální participace; veřejnost; sociální distance; inkluze; kontaktní hypotéza
Keywords in English individuals with disabilities; attitudes; participation; general public; social distance; inclusive education; social inclusion; contact hypothesis
Tags Munipress
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 31/10/2016 10:45.
Abstract
Tématem monografie jsou postoje veřejnosti k sociální participaci osob s různými druhy postižení se zaměřením na vzdělávání, zaměstnání a sociální vztahy. Práce nejprve představuje změny, ke kterým v současném pojetí speciální pedagogiky dochází. Následně se věnuje společenským přístupům k lidem s postižením. V empirické části jsou prezentována dvě výzkumná šetření postojů veřejnosti vůči lidem s postižením, která proběhla v letech 2011–2013. Zaměřili jsme se na zjišťování vztahů mezi postoji k lidem s různými druhy postižení a sociodemografickými charakteristikami respondentů a posléze na vztahy mezi postoji k lidem s různými druhy postižení a sociálním kontaktem mezi majoritou a lidmi s postižením.
Abstract (in English)
The topic of the book is attitudes of the general public towards social participation of individuals with disabilities focusing on education, employment and social relations. First, it introduces current changes in the field of special education. This is followed by a chapter focusing on the broader perspective of societal approaches towards people with disabilities. The empirical part of the book presents two studies of public attitudes towards social participation of people with disabilities, conducted in the years 2011–2013. We focused on acceptance of people with disabilities in education, employment and social relations and analyzed differences between attitudes according to socio-demographic variables. The second study focused on social acceptance and rejection of contact between the general public and people with disabilities.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 28/4/2024 08:37