2013
Náboženství v laboratoři sociální implicitní kognice : víra v automatických reakcích jako implicitní postoj a dovednost
HAMPEJS, TomášZákladní údaje
Originální název
Náboženství v laboratoři sociální implicitní kognice : víra v automatických reakcích jako implicitní postoj a dovednost
Název česky
Náboženství v laboratoři sociální implicitní kognice : víra v automatických reakcích jako implicitní postoj a dovednost
Název anglicky
Religion in the Laboratory of Social Implicit Cognition : Belief in Automatic Reactions as Implicit Attitude and Skill
Autoři
HAMPEJS, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Sociální studia, Brno, Masarykova univerzita, 2013, 1214-813X
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/13:00070043
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
náboženská víra; sociální impliciní kognice; implicitní postoj; experimentalní studium náboženství
Klíčová slova anglicky
religious belief; social implicit cognition; implicit attitude; experimental study of religion
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 31. 10. 2014 10:48, Mgr. Tomáš Hampejs, Ph.D.
V originále
Tento text na rozhraní teoretické eseje a přehledové studie poukazuje na metodologické paradigma experimentální sociální psychologie jako na vhodný prostor pro zkoumání a vysvětlování náboženské víry mezi universalistickým pojetím kognitivní vědy o náboženství s jejím důrazem na evolučně vyvinuté kognitivní kapacity lidského chování a tradičními historiografickými a antropologickými metodami s jejich důrazem na socio-kulturní kontext. Snaží se odpovědět na některé otázky po možnosti smysluplné redukce a experimentalizace náboženské víry a jejího měření za hranicemi dotazovacích metod s jejich limitem introspekce a sebeprezentačním zkreslením. Představuje experimentální prostor psychologické laboratoře jako místo, kde se paradoxně díky redukci a dekontextualizaci studovaného jevu plasticky odhaluje klíčová role situačního kontextu i přes reduktivní rámec vysvětlující vědy. Případná „náboženskost“ a náboženská víra tak o to více ukazuje svoji závislost na konkrétní praxi a performanci. Cílem textu je ukázat jak může experimentálně podložené pojetí afektivní složky víry jako implicitního postoje přispět k deesencializaci víry jako ryze náboženského znaku.
Anglicky
This article straddles the border between theoretical essay and review study. It points to the methodological paradigm of experimental social psychology as a promising space for research on religious belief between the universal claims of the cognitive science of religion, with its emphasis on the evolved cognitive capacities of human behaviour, and traditional historiographic and anthropologic methods with their stress on socio-cultural context. It tries to answer some questions for meaningful reduction and experimentalization of religious belief and reflects on the possibility of measuring such belief beyond the use of questionnaires with their limit on introspection and problem of social desirability bias. It introduces experimental space as a place where new layers of contextual properties are paradoxically revealed, thanks to the reduction and decontextualization of the studied phenomena. Religiosity and religious belief therefore show to a greater extent their dependency on concrete practices and performances. The general aim of the article is to show how an experimentally based conception of the affective part of religious belief, as an implicit attitude, contributes to the de-essentialization of religious belief.
Návaznosti
MUNI/A/0747/2012, interní kód MU |
|