2013
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni základní školy jako východisko inkluzivní didaktiky
HAVEL, JiříZákladní údaje
Originální název
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni základní školy jako východisko inkluzivní didaktiky
Název anglicky
Education of Pupils with Special Educational Needs as Starting Point of Inclusive Didactics
Autoři
HAVEL, Jiří (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Brno, 150 s. 2013
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14410/13:00070085
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-210-6395-2
Klíčová slova česky
Primární vzdělávání; žák se speciálními vzdělávacími potřebami; integrace; inkluze; inkluzivní didaktika; didaktika elementárního čtení a psaní; kvalitativní výzkum.
Klíčová slova anglicky
Primary education; pupil with special educational needs; integration; inclusion; inclusive didactics; didactics of elementary reading and writing; qualitative research.
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 8. 1. 2014 13:05, Mgr. Martina Dvořáková
V originále
Tato práce se zabývá problematikou vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v základních školách hlavního vzdělávacího proudu. Přináší vymezení základních pojmů i souhrn dosavadního poznání v dané oblasti. V souladu s deklarovaným cílem výzkumného záměru PdF MU Speciální vzdělávací potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu (hlavní řešitelka prof. M. Vítková), jehož je součástí, je vyústění této práce soustředěno k procesu formování inkluzivní didaktiky v podmínkách běžné primární školy. K hlubší deskripci tohoto procesu měl přispět kvalitativní výzkum současného pojetí výuky elementárního čtení a psaní jako jednoho ze stěžejních předmětů primárního vzdělávání. Výzkum byl realizován na vybraných školách metodou ohniskových skupin. Cílem tohoto výzkumu bylo induktivně vyložit aktuální situaci ve výuce čtení a psaní tak, jak jí rozumějí a prožívají sami učitelé elementaristé.
Anglicky
This study deals with a topic of education of pupils with special educational needs at primary schools of a main educational stream. It brings the definition of basic terms and the brief summary of a current view in this area. In accordance with the stated objective of the research intent at Faculty of Education, Masaryk University Special Educational Needs of Pupils in the Context of Framework Educational Programme (main researcher prof. M. Vítková), which is included, the outcome of this work is focused on the process of forming the inclusive didactics at conditions of a common primary school. For a deeper description of this process should contribute the qualitative research of a current conception of education of elementary reading and writing as one of the main subjects of primary education. The research was realized at chosen schools by a method of focus group. The aim of this research was to interpret the current situation at education of reading and writing as it is understood and experienced by teachers at primary school inductively. This study deals with a topic of education of pupils with special educational needs at primary schools of a main educational stream. It brings the definition of basic terms and the brief summary of a current view in this area. In accordance with the stated objective of the research intent at Faculty of Education, Masaryk University Special Educational Needs of Pupils in the Context of Framework Educational Programme (main researcher prof. M. Vítková), which is included, the outcome of this work is focused on the process of forming the inclusive didactics at conditions of a common primary school. For a deeper description of this process should contribute the qualitative research of a current conception of education of elementary reading and writing as one of the main subjects of primary education. The research was realized at chosen schools by a method of focus group. The aim of this research was to interpret the current situation at education of reading and writing as it is understood and experienced by teachers at primary school inductively.
Návaznosti
MSM0021622443, záměr |
|