Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@book{1129404, author = {Jarkovská, Lucie}, address = {Praha}, keywords = {gender; school; children; socialization; sex education; ethnography}, howpublished = {tištěná verze "print"}, language = {cze}, location = {Praha}, isbn = {978-80-7419-119-0}, publisher = {Sociologické nakladatelství}, title = {Gender před tabulí: Etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy}, year = {2013} }
TY - BOOK ID - 1129404 AU - Jarkovská, Lucie PY - 2013 TI - Gender před tabulí: Etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy VL - Edice Studie PB - Sociologické nakladatelství CY - Praha SN - 9788074191190 KW - gender KW - school KW - children KW - socialization KW - sex education KW - ethnography N2 - Práce je výsledkem etnografického výzkumu ve školní třídě, který se zaměřoval na (re)produkci genderu v každodennosti školního kolektivu. Snaží se ji zachytit na různých úrovních: na úrovni každodenních interakcí (doing gender), v rovině diskursu a umísťování jedinců v rámci diskursu a v rovině individuálních identit a významů, které genderu připisují samy děti. Vychází z etnometodologické perspektivy a je inspirována poststrukturalistickými studiemi dětství a genderu. V analýze je gender představen jako kontinuum a rozebrán v souvislosti s dalšími kategoriemi, konkrétně věkem a etnicitou/národností. Tyto kategorie bývají často vnímány jako přirozený základ sociálních rozdílů a slouží jako legitimizace nerovností. Analýza přibližuje způsoby, jakými jsou tyto kategorie re/konstruovány a rozehrávány v sociálním poli, jak se protínají a jak se jejich souhra projevuje v chování a strategiích různých sociálních aktérů a aktérek, žáků a žákyň ve třídě. Další část analýzy je zaměřena na reprodukci genderu v diskursu, a to prostřednictvím analýzy výuky sexuální výchovy. Poslední část práce se zaměřuje na to, jakou roli hraje gender v představách dívek a chlapců o jejich vlastních životech i o světě obecně. reprodukci genderu v diskursu, a to prostřednictvím analýzy výuky sexuální výchovy. Poslední část práce je inspirována tvrzením Valerie Walkerdine, která říká, že femininita a maskulinita jsou vlivné fikce naplněné ve fantazii, ale žité jako fakta. Techniky, k nimž patří kreslení či krátké slohové útvary, byly využity k prozkoumání toho, jakou roli hraje gender v představách dívek a chlapců o jejich vlastních životech i o světě obecně. ER -
JARKOVSKÁ, Lucie. \textit{Gender před tabulí: Etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy}. Praha: Sociologické nakladatelství, 2013, 250 s. Edice Studie. ISBN~978-80-7419-119-0.
|