B 2013

Gender před tabulí: Etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy

JARKOVSKÁ, Lucie

Základní údaje

Originální název

Gender před tabulí: Etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy

Název anglicky

Gender in front of the blackboard.

Autoři

JARKOVSKÁ, Lucie (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Praha, 250 s. Edice Studie, 2013

Nakladatel

Sociologické nakladatelství

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

50000 5. Social Sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14230/13:00066511

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

ISBN

978-80-7419-119-0

Klíčová slova česky

gender; škola; děti; socializace; sexuální výchova; etnografie

Klíčová slova anglicky

gender; school; children; socialization; sex education; ethnography

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 21. 2. 2015 21:21, doc. Mgr. Lucie Jarkovská, Ph.D.

Anotace

V originále

Práce je výsledkem etnografického výzkumu ve školní třídě, který se zaměřoval na (re)produkci genderu v každodennosti školního kolektivu. Snaží se ji zachytit na různých úrovních: na úrovni každodenních interakcí (doing gender), v rovině diskursu a umísťování jedinců v rámci diskursu a v rovině individuálních identit a významů, které genderu připisují samy děti. Vychází z etnometodologické perspektivy a je inspirována poststrukturalistickými studiemi dětství a genderu. V analýze je gender představen jako kontinuum a rozebrán v souvislosti s dalšími kategoriemi, konkrétně věkem a etnicitou/národností. Tyto kategorie bývají často vnímány jako přirozený základ sociálních rozdílů a slouží jako legitimizace nerovností. Analýza přibližuje způsoby, jakými jsou tyto kategorie re/konstruovány a rozehrávány v sociálním poli, jak se protínají a jak se jejich souhra projevuje v chování a strategiích různých sociálních aktérů a aktérek, žáků a žákyň ve třídě. Další část analýzy je zaměřena na reprodukci genderu v diskursu, a to prostřednictvím analýzy výuky sexuální výchovy. Poslední část práce se zaměřuje na to, jakou roli hraje gender v představách dívek a chlapců o jejich vlastních životech i o světě obecně. reprodukci genderu v diskursu, a to prostřednictvím analýzy výuky sexuální výchovy. Poslední část práce je inspirována tvrzením Valerie Walkerdine, která říká, že femininita a maskulinita jsou vlivné fikce naplněné ve fantazii, ale žité jako fakta. Techniky, k nimž patří kreslení či krátké slohové útvary, byly využity k prozkoumání toho, jakou roli hraje gender v představách dívek a chlapců o jejich vlastních životech i o světě obecně.

Anglicky

The study analyses (re)production of gender in the classroom. The theoretical framework of the analysis is ethnomethodological in approach (West and Zimmerman 1987, Fenstermaker and West 2002) and is also inspired by poststructuralist research on children and gender. The research was conducted in the 6th grade of a grammar school (children aged 11 – 13) as an ethnographic study. Gender is analysed as continuum and the analysis focuses also at the interplay of gender and other categories: age and ethnicity/nationality. These categories are common-sensually understood as natural and the thesis shows the parallels between how they were (re)constructed and lived in the classroom. The next part of the thesis is dedicated to gender reproduction within the discourse of sex education. The last part of the book focuses on gender in children’s fantasies.

Návaznosti

GAP404/12/1487, projekt VaV
Název: Vzdělávací strategie dětí migrantů a dětí z etnických menšin (Akronym: MOPED)
Investor: Grantová agentura ČR, Vzdělávací strategie dětí migrantů a dětí z etnických menšin