2013
Gender před tabulí: Etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy
JARKOVSKÁ, LucieZákladní údaje
Originální název
Gender před tabulí: Etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy
Název anglicky
Gender in front of the blackboard.
Autoři
JARKOVSKÁ, Lucie (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Praha, 250 s. Edice Studie, 2013
Nakladatel
Sociologické nakladatelství
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
50000 5. Social Sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14230/13:00066511
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
ISBN
978-80-7419-119-0
Klíčová slova česky
gender; škola; děti; socializace; sexuální výchova; etnografie
Klíčová slova anglicky
gender; school; children; socialization; sex education; ethnography
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 21. 2. 2015 21:21, doc. Mgr. Lucie Jarkovská, Ph.D.
V originále
Práce je výsledkem etnografického výzkumu ve školní třídě, který se zaměřoval na (re)produkci genderu v každodennosti školního kolektivu. Snaží se ji zachytit na různých úrovních: na úrovni každodenních interakcí (doing gender), v rovině diskursu a umísťování jedinců v rámci diskursu a v rovině individuálních identit a významů, které genderu připisují samy děti. Vychází z etnometodologické perspektivy a je inspirována poststrukturalistickými studiemi dětství a genderu. V analýze je gender představen jako kontinuum a rozebrán v souvislosti s dalšími kategoriemi, konkrétně věkem a etnicitou/národností. Tyto kategorie bývají často vnímány jako přirozený základ sociálních rozdílů a slouží jako legitimizace nerovností. Analýza přibližuje způsoby, jakými jsou tyto kategorie re/konstruovány a rozehrávány v sociálním poli, jak se protínají a jak se jejich souhra projevuje v chování a strategiích různých sociálních aktérů a aktérek, žáků a žákyň ve třídě. Další část analýzy je zaměřena na reprodukci genderu v diskursu, a to prostřednictvím analýzy výuky sexuální výchovy. Poslední část práce se zaměřuje na to, jakou roli hraje gender v představách dívek a chlapců o jejich vlastních životech i o světě obecně. reprodukci genderu v diskursu, a to prostřednictvím analýzy výuky sexuální výchovy. Poslední část práce je inspirována tvrzením Valerie Walkerdine, která říká, že femininita a maskulinita jsou vlivné fikce naplněné ve fantazii, ale žité jako fakta. Techniky, k nimž patří kreslení či krátké slohové útvary, byly využity k prozkoumání toho, jakou roli hraje gender v představách dívek a chlapců o jejich vlastních životech i o světě obecně.
Anglicky
The study analyses (re)production of gender in the classroom. The theoretical framework of the analysis is ethnomethodological in approach (West and Zimmerman 1987, Fenstermaker and West 2002) and is also inspired by poststructuralist research on children and gender. The research was conducted in the 6th grade of a grammar school (children aged 11 – 13) as an ethnographic study. Gender is analysed as continuum and the analysis focuses also at the interplay of gender and other categories: age and ethnicity/nationality. These categories are common-sensually understood as natural and the thesis shows the parallels between how they were (re)constructed and lived in the classroom. The next part of the thesis is dedicated to gender reproduction within the discourse of sex education. The last part of the book focuses on gender in children’s fantasies.
Návaznosti
GAP404/12/1487, projekt VaV |
|