OBROVSKÁ, Jana. Ethnic Diversity in Czech Classroom through the Lenses of Interaction-Ritual Model. In 2nd Belgrade International Conference on Education, 2013 November 14th-16th. 2013.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Ethnic Diversity in Czech Classroom through the Lenses of Interaction-Ritual Model
Autoři OBROVSKÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 2nd Belgrade International Conference on Education, 2013 November 14th-16th, 2013.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50401 Sociology
Stát vydavatele Srbsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14230/13:00094487
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Klíčová slova česky Interakční rituály; Romství; Inkluzivní vzdělávání; Česká republika
Klíčová slova anglicky Interaction Rituals; Roma Ethnicity; Inclusive Classroom; Czech Context
Štítky rivok
Změnil Změnila: Mgr. Blanka Farkašová, učo 97333. Změněno: 3. 4. 2018 10:20.
Anotace
This paper deals with non-rational aspects of hidden curriculum, specifically with ritual dimension of classroom interactions. It considers rituals to be important aspects of culturally underpinned behaviour which can be problematized in ethnically diversified classrooms. Using the interactionist perspective, the aim of this paper is to present analytical model of rituals applicable to empirical research of classroom attended by Czech and Roma minority pupils. Despite strongly embedded segregation of Roma children in the Czech educational system the author concentrates on Roma pupils educated in a mainstream public school. The author suggests different types of pupils’ behaviour, coping strategies and other aspects of classroom community life which could be analyzed using the presented model in her developing ethnographical project. Conceptualizing school classroom as distinct social group with its own dynamics, this paper discusses the advantages of interactionist perspective reflecting the drawbacks of prevailing theories of cultural and social reproduction in education.
Návaznosti
GAP404/12/1487, projekt VaVNázev: Vzdělávací strategie dětí migrantů a dětí z etnických menšin (Akronym: MOPED)
Investor: Grantová agentura ČR, Vzdělávací strategie dětí migrantů a dětí z etnických menšin
VytisknoutZobrazeno: 8. 5. 2024 01:07