ČERNÁ, Alena, Lenka DĚDKOVÁ, Hana MACHÁČKOVÁ, Anna ŠEVČÍKOVÁ and David ŠMAHEL. Kyberšikana: Průvodce novým fenoménem (Cyberbullying: A guide to a new phenomenon). 1. vyd. Praha: Grada, 2013, 152 pp. Psyché. ISBN 978-80-247-4577-0. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Kyberšikana: Průvodce novým fenoménem |
Name (in English) | Cyberbullying: A guide to a new phenomenon |
Authors | ČERNÁ, Alena (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Lenka DĚDKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Hana MACHÁČKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Anna ŠEVČÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and David ŠMAHEL (203 Czech Republic, belonging to the institution). |
Edition | 1. vyd. Praha, 152 pp. Psyché, 2013. |
Publisher | Grada |
Other information | |
---|---|
Original language | Czech |
Type of outcome | Book on a specialized topic |
Field of Study | 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences |
Country of publisher | Czech Republic |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
Publication form | printed version "print" |
RIV identification code | RIV/00216224:14230/13:00088981 |
Organization unit | Faculty of Social Studies |
ISBN | 978-80-247-4577-0 |
Keywords (in Czech) | Kyberšikana; kontext kyberšikany; online obtěžování; adolescence |
Keywords in English | Cyberbullying; cyberbullying context; online harrasment; adolescence |
Tags | Munipress |
Changed by | Changed by: Ing. Alena Raisová, učo 36962. Changed: 4/5/2017 09:07. |
Abstract |
---|
Kniha představuje relativně nový společenský jev, jemuž se v současnosti dostává velké pozornosti ve školství, v médiích i v akademickém světě. Čtenář se seznámí s jevy, které s kyberšikanou souvisejí (agrese a agresivní chování), s rozdíly oproti tradiční (školní) šikaně a s tím, jak je tato nová forma šikany formována specifickým charakterem online prostředí. Prostor je věnován i kyberšikaně v českém a světovém kontextu a jejímu mediálnímu obrazu. Podrobně jsou představeny charakteristiky jejích aktérů – obětí, agresorů i přihlížejících. Pozornost je upřena též na možné dopady kyberšikany a na způsoby, jakými se s ní její oběti vyrovnávají. Závěrečná část knihy je zaměřena na možnosti prevence a zvládání tohoto jevu na individuální, rodinné a institucionální rovině. |
Abstract (in English) |
---|
The book presents relatively new phenomenon that is currently being given a lot of attention in media, academia and by schools. The reader is provided with an insight into topics related to cyberbullying and online harassment, such as aggression, traditional (school) bullying and how is this form of online bullying formed by online environment itself. The authors also discuss prevalence of cyberbullying in Czech and international contexts and the portrayal of cyberbullying in nowadays media. The social dynamic of cyberbullying and traditional bullying is described on the level of victims, aggressors and bystanders, as well as possible impact of cyberbullying on its victims and coping strategies they employ. The final part of the book focuses on possible prevention and intervention strategies on the individual, family as well as institutional levels. |
Links | |
---|---|
GAP407/11/0585, research and development project | Name: Rizika používání internetu pro děti a adolescenty |
Investor: Czech Science Foundation, Risks of Internet Use for Children and Adolescents | |
LD11008, research and development project | Name: Copingové strategie kyberšikany u adolescentů (Acronym: CSKA) |
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR |
PrintDisplayed: 17/10/2024 18:03