2013
A Lesson to Be Learned: Reclaiming the Region in Eden Robinson's *Monkey Beach*
HORÁKOVÁ, MartinaZákladní údaje
Originální název
A Lesson to Be Learned: Reclaiming the Region in Eden Robinson's *Monkey Beach*
Autoři
HORÁKOVÁ, Martina (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Brno, Variations on Community : The Canadian Space, od s. 137-147, 11 s. 2013
Nakladatel
Central European Association for Canadian Studies
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
60206 Specific literatures
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14210/13:00070196
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-210-6404-1
Klíčová slova česky
Eden Robinson; Monkey Beach; postkoloniální Gotika
Klíčová slova anglicky
Eden Robinson; Monkey Beach; postcolonial Gothic
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 23. 2. 2018 13:02, Mgr. Jana Pelclová, Ph.D.
V originále
Eden Robinson's first novel Monkey Beach (2000) offers a complex representation of contemporary Indigeneity in Canada. Set on the northwest coast of British Columbia, it has often been read as an example of northern postcolonial Gothic, a genre operating mainly through the tropes of haunting in the context of a settler nation. This article aims to analyze the ways in which Robinson reclaims the region of the Haisla nation, particularly through "lessons" dispersed throughout the texts: they are geography "lessons" inviting the readers to re-assess the spatial markers of the territory that belongs to the Other and that has been exploited by the colonizers. Second, they are "lessons" in traditional Haisla knowledge that, by openly competing with popular culture references, also make readers aware of a profound cultural difference and thus defamiliarize the cultural space in question. And lastly, they are "lessons" in Indigenous spirituality that, by turning the ghosts and monsters into a familiar part of everyday Haisla reality, bring home the novel's implicit critique of Western skepticism and spiritual emptiness.
Česky
První román kanadské domorodé spisovatelky Eden Robinsonové Monkey Beach je často interpretován jako ukázka žánru tzv. postkoloniálního gotického románu, žánru, který operuje převážně s metaforou navracejících se přízraků minulosti-zejména podob násilné kolonizace v tzv. osídleneckých koloniích Nového světa. Tento článek analyzuje způsoby, jakými Robinsonová přepisuje a přivlastňuje si region svých předků kmene Haisla pomocí jakýchsi metaforických "lekcí": jsou to lekce z geografie, tradičních kulturních kmenových praktik a tradiční spirituality, díky nimž čtenář prožívá efekt odcizení a je nucen si uvědomovat hluboké kulturní rozdíly a implicitní kritiku vyprázdněnosti západní společnosti.
Návaznosti
MUNI/A/0868/2012, interní kód MU |
|