k 2013

Classroom communication in expert performance in foreign language teaching: a review of Czech educational research and its implications

TŮMA, František

Základní údaje

Originální název

Classroom communication in expert performance in foreign language teaching: a review of Czech educational research and its implications

Název česky

Komunikace ve třídě u učitelů expertů při výuce angličtiny: přehled výzkumu a implikace

Autoři

TŮMA, František (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Education and Languages in Europe, 2013

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/13:00074825

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

interakce ve třídě; komunikace ve třídě; sociokulturní teorie

Klíčová slova anglicky

classroom interaction; classroom communication; sociocultural theory
Změněno: 10. 4. 2015 11:23, doc. Mgr. František Tůma, Ph.D.

Anotace

V originále

This paper is a part of a larger research project whose aim is to investigate teacher expertise in foreign language teaching. Although the main part of the research focuses on educational and psychological aspects of teacher expertise, attention is also paid to the investigation of expert teacher performance, which involves (apart from other aspects) classroom communication. This paper presents selected outcomes of a review of Czech educational research focusing on classroom communication conducted in the past 20 years. First is presented theoretical background, paying special attention to Vygotskian perspectives on classroom communication and interaction. Second are discussed relevant findings obtained in the review. Third are drawn the implications for the research related to examining classroom communication in expert teachers’ performances (in foreign language teaching).

Návaznosti

EE2.3.30.0009, projekt VaV
Název: Zaměstnáním čerstvých absolventů doktorského studia k vědecké excelenci