B 2013

Hastábhinaja : gesta rukou v tradičním divadelním umění Indie

HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka

Základní údaje

Originální název

Hastábhinaja : gesta rukou v tradičním divadelním umění Indie

Název anglicky

Hastabhinaya : Hand Gestures in Traditional Theatre Art of India

Autoři

HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Vyd. 1. Brno, 236 s. Spisy Masarykovy univerzity v Brně, Filozofická fakulta ; č. 419, 2013

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

Umění, architektura, kulturní dědictví

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14210/13:00066553

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-210-6406-5

Klíčová slova česky

Indické divadlo; abhinaja; hastabhinaja; gesta rukou; mudra; kúdijáttam; kathakali; Nátjašástra; Hastalakšanadípika; Gópal Vénu; interkulturní divadlo

Klíčová slova anglicky

Indian theatre; abhinaya; ; hastabhinaya; hand gestures; mudras; kutiyattam; kathakali; Natyasastra; Hastalakshanadeepika; Gopal Venu;intercultural theatre

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 9. 4. 2014 14:14, Mgr. Vendula Hromádková

Anotace

V originále

Kniha s názvem "Hastábhinaja. Gesta rukou v tradičním divadelním umění Indie" se zabývá tradičním indickým herectvím. Zaměřuje se na specifickou formu komunikace herce s divákem – na komunikaci prostřednictvím muder, jež jsou zpravidla charakterizovány jako symbolické pozice rukou. Hlavním cílem monografie bylo pojednat o tom, na jakých principech se vyjadřování prostřednictvím muder v performančních aktivitách Indie zakládá. V knize je prověřována teze, že v případě muder jde o komunikaci mezi jevištěm a hledištěm prostřednictvím svébytného jazykového systému, který je schopen vyjádřit jakoukoli myšlenku i emoci. Výsledky výzkumu v této oblasti jsou založeny na staroindické i novodobé divadelní literatuře v sanskrtu, angličtině, případně francouzštině, především na poetikách a hereckých manuálech, a na současné praxi tradičního indického divadla či tanečních forem, kterou autorka zkoumala v rámci výzkumné cesty po Indii – ponejvíce praxe kéralských divadelních aktivit, zejména divadla kúdijáttam a kathakali.

Anglicky

The book entitled "Hastabhinaya. Hand gestures in traditional theatre art of India" deals with traditional Indian acting style, particularly with hand gestures. Its focus lies in a specific form of actor-spectator communication – the communication carried out with by means of mudras, or symbolic hand positions. The aim of the book consists in defining of the principles of this mode of communication within performance activities of India. The book also verifies the proposition that mudras create autonomous language system by which every single thought or emotion can be expressed. The research is based on ancient and also contemporary theatre literature in Sanskrit, English or French, most of all on poetics and acting manuals, and on contemporary practice of traditional theatre or dance in India. The most important sources of the research were the kootiyattam and kathakali theatre.

Návaznosti

GAP409/11/1082, projekt VaV
Název: Český divadelní strukturalismus: souvislosti a potenciál
Investor: Grantová agentura ČR, Český divadelní strukturalismus: souvislosti a potenciál