POSPĚCH, Pavel. Exkluze v privatizovaném městském prostoru: případová studie nákupního centra (Exclusion from Urban Privatised Space: A Case Study of a Shopping Centre). Sociologický časopis. AV ČR, Sociologický ústav, 2013, vol. 49, No 5, p. 751-780. ISSN 0038-0288.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Exkluze v privatizovaném městském prostoru: případová studie nákupního centra
Name in Czech Exkluze v privatizovaném městském prostoru: případová studie nákupního centra
Name (in English) Exclusion from Urban Privatised Space: A Case Study of a Shopping Centre
Authors POSPĚCH, Pavel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Sociologický časopis, AV ČR, Sociologický ústav, 2013, 0038-0288.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50000 5. Social Sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Impact factor Impact factor: 0.563
RIV identification code RIV/00216224:14230/13:00080194
Organization unit Faculty of Social Studies
UT WoS 000328298100005
Keywords (in Czech) sociologie města; privatizovaný prostor; exkluze; nákupní centrum; město
Keywords in English urban sociology; privatised space; exclusion; shopping centre; city
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Ing. Alena Raisová, učo 36962. Changed: 21/5/2015 09:08.
Abstract
Text je příspěvkem k současné diskusi o privatizaci veřejného prostoru. Nabízí podrobnou diskusi teze o privatizaci ve vztahu ke vnímanému "úpadku veřejného prostoru" a k procesům sociální exkluze, které jsou mnoha autory považovány za charakteristické pro privatizovaný prostor. Studie se soustředí na prostředí nákupních center, která bývají často označována za ikonické prostory procesu privatizace. Na základě analýzy jsou identifikovány dva druhy exkluze: formální exkluze je založena na domovních řádech nákupních center a opírá se především o principy kontroly, nejednoznačnosti výkladu a skryté personalizace. Neformální exkluze, na druhé straně, vychází z preventivní identifikace "nežádoucích" na základě jejich fyzického vzhledu. Členové těchto skupin - nejčastěji lidé bez domova - bývají z nákupních center rutinně vyloučeni, přičemž legitimizace tohoto vyloučení v sobě spojuje pojmy "bezpečí" a "pohodlí". Procesy exkluze jsou však dále měněny a vyjednávány v konkrétních osobních vztazích mezi pracovníky bezpečnostních služeb a členy exkludovaných skupin.
Abstract (in English)
This paper contributes to the current debate about the privatisation of urban space. It presents a detailed discussion of the privatisation thesis in relation to the perceived ‘loss of public space’ and in relation to social exclusion, which many authors see as one of the key distinguishing features of privatised spaces. Many scholars regard shopping centres as the exemplification of privatised space. Therefore, this paper presents an empirical study of Czech shopping centres and focuses on the process of exclusion therein. Two kinds of exclusion are identified in the research. One is formal exclusion and it derives from the shopping centres’ house rules, an analysis of which reveals their key features to be issues of control, an inherent ambiguity, and hidden personalisation. The second kind of exclusion identified, an informal type, derives mostly from the preventive identification of ‘unwelcome’ groups, who are usually defined in terms of their physical appearance. Members of these groups, most notably homeless people, tend to be excluded from the shopping centres on the basis of a conflation of the meanings of security and comfort. However, the process of exclusion is in turn altered and negotiated by the personal power relations between the security guards and the excluded.
Links
MUNI/A/1019/2009, interní kód MUName: Analytické využití teoretických konceptů v sociálních vědách (Acronym: ATHOS)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 17/8/2024 04:56