J 2013

Náměty a inspirace z letošní světové zeměpisné olympiády

KOLEJKA, Jaromír

Základní údaje

Originální název

Náměty a inspirace z letošní světové zeměpisné olympiády

Název česky

Náměty a inspirace z letošní světové zeměpisné olympiády

Název anglicky

Suggestions and inspirations from iGeo2013

Vydání

BIOLOGIE, CHEMIE, ZEMĚPIS Časopis pro výuku na základních a středních školách, Praha, SPN - pedagogické nakladatelství, a.s. 2013, 1210-3349

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

Zemský magnetismus, geodesie, geografie

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

geografická olympiáda - vzdělávání - výsledky - dovednosti

Klíčová slova anglicky

geographic competition - education - results - abilities

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 5. 12. 2013 20:26, prof. RNDr. Jaromír Kolejka, CSc.

Anotace

V originále

V bývalé japonské metropoli Kjóto se na počátku srpna již po desáté setkaly reprezentační týmy nejlepších mladých středoškolských geografů. Soutěže iGeo 2013 se zúčastnilo 32 čtyřčlenných týmů tvořených nejlepšími reprezentanty svých zemí. Českou republiku zastupovali Jan Kozák (Gymnázium Cheb), Dominik Mazel (Gymnázium a ZUŠ Šlapanice), Bruno Jurášek (Gymnázium J. Gutha-Jarkovského, Praha), Matěj Vaněk (Gymnázium Frýdek-Místek). Česká reprezentace v mezinárodní konkurenci vcelku dobře obstála a přivezla dvě bronzové medaile (Kozák, Jurášek), přičemž třetí bronzová medaile (Vaněk) unikla jen nepatrným rozdílem bodů. Výsledky vcelku dobře reprezentují stav geografického vzdělávání na středních školách v ČR. Zřetelně převažuje vzdělávání směrem k získání znalostí (regionálně deskriptivních, obecně faktografických, terminologických apod.), zatímco dovednostní stránka velice zaostává. Ačkoliv stávající program výuky zeměpisu na ZŠ a SŠ dává učitelům široký prostor k formulování vlastního stylu a v podstatě i obsahu výuky, terénní a syntetická geografická práce je spíše vzácností. Přitom v nich spočívá jádro „každodenní“ užitečnosti zeměpisu jako disciplíny, která má pomoci správné orientaci a rozhodování v území (ať již operativně, krátkodobě, nebo dlouhodobě).

Anglicky

V bývalé japonské metropoli Kjóto se na počátku srpna již po desáté setkaly reprezentační týmy nejlepších mladých středoškolských geografů. Soutěže iGeo 2013 se zúčastnilo 32 čtyřčlenných týmů tvořených nejlepšími reprezentanty svých zemí. Českou republiku zastupovali Jan Kozák (Gymnázium Cheb), Dominik Mazel (Gymnázium a ZUŠ Šlapanice), Bruno Jurášek (Gymnázium J. Gutha-Jarkovského, Praha), Matěj Vaněk (Gymnázium Frýdek-Místek). Česká reprezentace v mezinárodní konkurenci vcelku dobře obstála a přivezla dvě bronzové medaile (Kozák, Jurášek), přičemž třetí bronzová medaile (Vaněk) unikla jen nepatrným rozdílem bodů. Výsledky vcelku dobře reprezentují stav geografického vzdělávání na středních školách v ČR. Zřetelně převažuje vzdělávání směrem k získání znalostí (regionálně deskriptivních, obecně faktografických, terminologických apod.), zatímco dovednostní stránka velice zaostává. Ačkoliv stávající program výuky zeměpisu na ZŠ a SŠ dává učitelům široký prostor k formulování vlastního stylu a v podstatě i obsahu výuky, terénní a syntetická geografická práce je spíše vzácností. Přitom v nich spočívá jádro „každodenní“ užitečnosti zeměpisu jako disciplíny, která má pomoci správné orientaci a rozhodování v území (ať již operativně, krátkodobě, nebo dlouhodobě).