KOLEJKA, Jaromír. Náměty a inspirace z letošní světové zeměpisné olympiády. BIOLOGIE, CHEMIE, ZEMĚPIS Časopis pro výuku na základních a středních školách. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, a.s., 2013, roč. 22, č. 5, s. 243-246. ISSN 1210-3349.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Náměty a inspirace z letošní světové zeměpisné olympiády
Název česky Náměty a inspirace z letošní světové zeměpisné olympiády
Název anglicky Suggestions and inspirations from iGeo2013
Autoři KOLEJKA, Jaromír.
Vydání BIOLOGIE, CHEMIE, ZEMĚPIS Časopis pro výuku na základních a středních školách, Praha, SPN - pedagogické nakladatelství, a.s. 2013, 1210-3349.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor Zemský magnetismus, geodesie, geografie
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky geografická olympiáda - vzdělávání - výsledky - dovednosti
Klíčová slova anglicky geographic competition - education - results - abilities
Štítky competition, education in geography, geographic olympiad
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: prof. RNDr. Jaromír Kolejka, CSc., učo 1107. Změněno: 5. 12. 2013 20:26.
Anotace
V bývalé japonské metropoli Kjóto se na počátku srpna již po desáté setkaly reprezentační týmy nejlepších mladých středoškolských geografů. Soutěže iGeo 2013 se zúčastnilo 32 čtyřčlenných týmů tvořených nejlepšími reprezentanty svých zemí. Českou republiku zastupovali Jan Kozák (Gymnázium Cheb), Dominik Mazel (Gymnázium a ZUŠ Šlapanice), Bruno Jurášek (Gymnázium J. Gutha-Jarkovského, Praha), Matěj Vaněk (Gymnázium Frýdek-Místek). Česká reprezentace v mezinárodní konkurenci vcelku dobře obstála a přivezla dvě bronzové medaile (Kozák, Jurášek), přičemž třetí bronzová medaile (Vaněk) unikla jen nepatrným rozdílem bodů. Výsledky vcelku dobře reprezentují stav geografického vzdělávání na středních školách v ČR. Zřetelně převažuje vzdělávání směrem k získání znalostí (regionálně deskriptivních, obecně faktografických, terminologických apod.), zatímco dovednostní stránka velice zaostává. Ačkoliv stávající program výuky zeměpisu na ZŠ a SŠ dává učitelům široký prostor k formulování vlastního stylu a v podstatě i obsahu výuky, terénní a syntetická geografická práce je spíše vzácností. Přitom v nich spočívá jádro „každodenní“ užitečnosti zeměpisu jako disciplíny, která má pomoci správné orientaci a rozhodování v území (ať již operativně, krátkodobě, nebo dlouhodobě).
Anotace anglicky
V bývalé japonské metropoli Kjóto se na počátku srpna již po desáté setkaly reprezentační týmy nejlepších mladých středoškolských geografů. Soutěže iGeo 2013 se zúčastnilo 32 čtyřčlenných týmů tvořených nejlepšími reprezentanty svých zemí. Českou republiku zastupovali Jan Kozák (Gymnázium Cheb), Dominik Mazel (Gymnázium a ZUŠ Šlapanice), Bruno Jurášek (Gymnázium J. Gutha-Jarkovského, Praha), Matěj Vaněk (Gymnázium Frýdek-Místek). Česká reprezentace v mezinárodní konkurenci vcelku dobře obstála a přivezla dvě bronzové medaile (Kozák, Jurášek), přičemž třetí bronzová medaile (Vaněk) unikla jen nepatrným rozdílem bodů. Výsledky vcelku dobře reprezentují stav geografického vzdělávání na středních školách v ČR. Zřetelně převažuje vzdělávání směrem k získání znalostí (regionálně deskriptivních, obecně faktografických, terminologických apod.), zatímco dovednostní stránka velice zaostává. Ačkoliv stávající program výuky zeměpisu na ZŠ a SŠ dává učitelům široký prostor k formulování vlastního stylu a v podstatě i obsahu výuky, terénní a syntetická geografická práce je spíše vzácností. Přitom v nich spočívá jádro „každodenní“ užitečnosti zeměpisu jako disciplíny, která má pomoci správné orientaci a rozhodování v území (ať již operativně, krátkodobě, nebo dlouhodobě).
VytisknoutZobrazeno: 4. 6. 2024 23:05