J 2013

Sonda do kultury města – Zlín, modelové město modernity

MAREŠ, Petr

Základní údaje

Originální název

Sonda do kultury města – Zlín, modelové město modernity

Název česky

Sonda do kultury města – Zlín, modelové město modernity

Název anglicky

A Probe into the Culture of a Town: Zlín – A Model Town of Modernity

Autoři

MAREŠ, Petr (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Sociologický časopis, Praha, AV ČR, Sociologický ústav, 2013, 0038-0288

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50000 5. Social Sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 0.563

Kód RIV

RIV/00216224:14230/13:00070422

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

UT WoS

000328298100002

Klíčová slova česky

modernita; urbanismus; dělba práce; taylorismus; fordismus; standardizace; funkcionalismus;utopie; průmyslový podnik; firemní město

Klíčová slova anglicky

modernity; urbanism; division of labour; taylorism; fordism; standardisation; functionalism; utopia; company town

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 9. 12. 2013 22:08, prof. PhDr. Petr Mareš, CSc.

Anotace

V originále

Zlín 20. a 30. let minulého století, je produktem snahy firmy Baťa vybudovat město vyznačující se dokonalostí organizace fyzického i sociálního prostoru (strukturace společnosti strukturací prostoru a vice versa), v němž by vše mělo svůj řád a v němž by měl každý své místo přesně vymezené místo. Tato snaha byla svázána s požadavky společnosti hromadné výroby a byla založena na typizaci, normalizaci a standardizaci nejen produkce či průmyslových objektů, ale i sídel a obydlí, a dokonce i jednotlivých lidských aktivit i celého lidského života. Soustředění masy jedinců a dělba práce byly spojené s disciplinací jejich těl i s indoktrinací jejich myslí firemní ideologií. To vše, spolu s kontrolou a regulací jejich životů nejen v továrně i v jejich domovech, ve školách, či volnočasových aktivitách, ale i celkovým urbanistickým uspořádáním vznikajícího města vytvářelo zvláštní kolektivní identitu jeho obyvatel. Jde o příběh zrodu modelového města modernity z malé vesnické komunity, stejně jako jde o příběh, v němž se zemědělci, pastevci a řemeslníci stávají dělníky moderního průmyslového podniku a mění při tom své sociální pole, habitus [habitus] a identitu, ale i o příběh role městského prostoru a způsobu bydlení při této změně.

Anglicky

In the 1920s and 1930s the Czech town of Zlin was shaped by a plan of the Baťa shoe company to build a model company town exemplifying the perfect organisation of physical and social space (structuring society through the structure of space and vice versa), in which there is an order to everything and everyone has a distinct position within that order. This intention was tied to the needs of a society of mass production and was based on the standardisation and normalisation not only of production and industry facilities, but also of settlements and dwellings and even of the individual activities of people and their lives as a whole. In this society, the concentration of workers in larger factories and their subordination to precise division of labour entailed the imposition of disciplinary power over their bodies and the indoctrination of their minds with corporate ideology. All this, along with the surveillance and control of the people’s lives, not just at work in the production plant but also in their homes, their schools, during their leisure time activities, and even through the overall urban layout itself, combined to give the town’s inhabitants a specifi c collective identity. This is a story as much about the transformation of a small village community into a model town of modernity as it is about farmers, herders and craftspeople becoming modern factory workers and seeing their social fi eld, habitus and identity changed. And it is even more the story of the function of urban space and and how its transformations usher in changes in the way of life.