k 2013

PROFESNÍ VIDĚNÍ STUDENTŮ UČITELSTVÍ ANGLICKÉHO JAZYKA A JEHO ROZVOJ POMOCÍ VIDEOWEBU

MINAŘÍKOVÁ, Eva, Tomáš JANÍK, Klára KOSTKOVÁ and Miroslav JANÍK

Basic information

Original name

PROFESNÍ VIDĚNÍ STUDENTŮ UČITELSTVÍ ANGLICKÉHO JAZYKA A JEHO ROZVOJ POMOCÍ VIDEOWEBU

Authors

Edition

XXI. konference České asociace pedagogického výzkumu, 2013

Other information

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

Profesní vidění; vzdělávání učitelů; video

Keywords in English

Professional vision; teacher education; video
Změněno: 5/3/2014 09:22, Mgr. Eva Minaříková, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek má za cíl představit výzkum profesního vidění a jeho rozvoje u studentů učitelství AJ. Profesní vidění zahrnuje dvě komponenty – výběrové zaměření pozornosti (čeho si učitelé všímají ve výukových situacích) a uvažování založené na vědění (jak o tom přemýšlejí). Uvažování založené na vědění zahrnuje následující subprocesy – popisování, interpretování, vysvětlování, predikování, hodnocení a navrhování alternativ. Cílem výzkumu bylo popsat, které z těchto subprocesů jsou patrné v písemných reakcích studentů učitelství na videosekvence z hodin AJ a jak se tyto jejich reakce proměňují po práci ve VideoWebu – elektronickém učebním prostředí využívajícím videozáznamy výuky. Obsahovou analýzou reakcí se ukázalo, že studenti výukové situace nejvíce popisovali (32 %), interpretovali (24 %) a hodnotili (18 %). Při porovnání reakcí studentů před a po práci ve VideoWebu se ukázalo, že významně vzrostl počet popisných komentářů (na 59 %) a klesl počet hodnotících komentářů (na 9 %). Následná analýza struktury reakcí studentů ukázala i jinou posloupnost komentářů – před prací ve VideoWebu studenti spíše dříve hodnotili a pak analyzovali. Po práci ve VideoWebu tomu bylo naopak. Uvedené může ukazovat na větší disciplinovanost při sledování videosekvencí z výuky a tedy i na úspěšnost nácviku pozorování. V závěru příspěvku zmíníme možnosti zkoumání profesního vidění u praktikujících učitelů a využití kolaborativní analýzy videozáznamů pro jeho rozvíjení.

Links

GA13-21961S, research and development project
Name: Profesní vidění a jeho rozvíjení prostřednictvím analýzy založené na videu (z pohledu učitelů angličtiny jako cizího jazyka)
Investor: Czech Science Foundation, Exploring professional vision and its development through video-based analysis (from the perspective of teachers of English as a foreign language)