Detailed Information on Publication Record
2013
PROFESNÍ VIDĚNÍ STUDENTŮ UČITELSTVÍ ANGLICKÉHO JAZYKA A JEHO ROZVOJ POMOCÍ VIDEOWEBU
MINAŘÍKOVÁ, Eva, Tomáš JANÍK, Klára KOSTKOVÁ and Miroslav JANÍKBasic information
Original name
PROFESNÍ VIDĚNÍ STUDENTŮ UČITELSTVÍ ANGLICKÉHO JAZYKA A JEHO ROZVOJ POMOCÍ VIDEOWEBU
Authors
Edition
XXI. konference České asociace pedagogického výzkumu, 2013
Other information
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
Profesní vidění; vzdělávání učitelů; video
Keywords in English
Professional vision; teacher education; video
Změněno: 5/3/2014 09:22, Mgr. Eva Minaříková, Ph.D.
Abstract
V originále
Příspěvek má za cíl představit výzkum profesního vidění a jeho rozvoje u studentů učitelství AJ. Profesní vidění zahrnuje dvě komponenty – výběrové zaměření pozornosti (čeho si učitelé všímají ve výukových situacích) a uvažování založené na vědění (jak o tom přemýšlejí). Uvažování založené na vědění zahrnuje následující subprocesy – popisování, interpretování, vysvětlování, predikování, hodnocení a navrhování alternativ. Cílem výzkumu bylo popsat, které z těchto subprocesů jsou patrné v písemných reakcích studentů učitelství na videosekvence z hodin AJ a jak se tyto jejich reakce proměňují po práci ve VideoWebu – elektronickém učebním prostředí využívajícím videozáznamy výuky. Obsahovou analýzou reakcí se ukázalo, že studenti výukové situace nejvíce popisovali (32 %), interpretovali (24 %) a hodnotili (18 %). Při porovnání reakcí studentů před a po práci ve VideoWebu se ukázalo, že významně vzrostl počet popisných komentářů (na 59 %) a klesl počet hodnotících komentářů (na 9 %). Následná analýza struktury reakcí studentů ukázala i jinou posloupnost komentářů – před prací ve VideoWebu studenti spíše dříve hodnotili a pak analyzovali. Po práci ve VideoWebu tomu bylo naopak. Uvedené může ukazovat na větší disciplinovanost při sledování videosekvencí z výuky a tedy i na úspěšnost nácviku pozorování. V závěru příspěvku zmíníme možnosti zkoumání profesního vidění u praktikujících učitelů a využití kolaborativní analýzy videozáznamů pro jeho rozvíjení.
Links
GA13-21961S, research and development project |
|