MACEK, Jakub. Poznámky ke studiím nových médií (Notes on new media studies). 1. vyd. Brno: Masarykova Univerzita, 2013, 200 pp. ISBN 978-80-210-6476-8. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Poznámky ke studiím nových médií |
Name (in English) | Notes on new media studies |
Authors | MACEK, Jakub (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution). |
Edition | 1. vyd. Brno, 200 pp. 2013. |
Publisher | Masarykova Univerzita |
Other information | |
---|---|
Original language | Czech |
Type of outcome | Book on a specialized topic |
Field of Study | Literature, mass media, audio-visual activities |
Country of publisher | Czech Republic |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
Publication form | printed version "print" |
RIV identification code | RIV/00216224:14230/13:00066596 |
Organization unit | Faculty of Social Studies |
ISBN | 978-80-210-6476-8 |
Keywords (in Czech) | studia nových médií; mediální studia; digitální média; teorie strukturace |
Keywords in English | new media studies; media studies; new media; digital media; theory of structuration |
Tags | media, media studies, Munipress, munipress-propagace, New Media, new media studies |
Tags | Reviewed |
Changed by | Changed by: Mgr. Martina Dvořáková, učo 180818. Changed: 10/4/2014 13:56. |
Abstract |
---|
Kniha se věnuje studiím nových médií – širokému interdisciplinárnímu akademickému metapoli zastřešujícímu společenskovědní výzkum a teoretickou reflexi takzvaných nových médií. Text shrnuje historické a epistemologické kořeny studií nových médií a jejich vývoj a následně formuluje teoretický koncept nových médií. Tento koncept má podobu třídimenzionálního modelu odvozeného z Giddensovy teorie strukturace, přičemž tři jeho dimenze zahrnují užití nových médií (jednání) a technotextuální artefakt a kontexty (coby formy struktur). Koncept by měl sloužit jako neredukcionistický výkladový rámec umožňující teoreticky ukotvenou celostní analýzu nových médií jako komplexního fenoménu utvářeného na úrovních artefaktu, sociálního jednání a každodenních kontextů i širšího kulturního, politického a ekonomického milieu. |
Abstract (in English) |
---|
The book deals with new media studies – a wide, interdisciplinary meta-field of studies focused on social theory and research of what is commonly referred to as new media. A central goal of the book is to summarize historical and epistemological roots and developments of the meta-field and, consequently, to formulate a theoretically based concept of new media. The concept is conceived as a three-dimensional model derived from Anthony Giddens’ theory of structuration. The three mutually constitutive dimensions of the model include uses of new media (agency), and a techno-textual object and contexts (both playing roles of structures). Such notion of new media should serve as a non-reductionist explanatory framework enabling a theoretically settled, and holistic empirical analysis of new media as complex phenomena constituted on levels of object, social action and wider everyday contexts as well as cultural, political and economical milieu. |
Links | |
---|---|
GP13-15684P, research and development project | Name: Nová a stará média v každodenním životě: mediální publika v čase proměny mediálních praxí |
Investor: Czech Science Foundation, New and old media in everyday life: media audiences at the time of transforming media uses |