2013
Proč nestudovat náboženství : k sociologickému uspořádávání skutečnosti
FUJDA, MilanZákladní údaje
Originální název
Proč nestudovat náboženství : k sociologickému uspořádávání skutečnosti
Název anglicky
Why Not Study Religion: On the Sociological Ordering of Reality
Autoři
FUJDA, Milan (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Sociální studia, Brno, Masarykova univerzita, 2013, 1214-813X
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50000 5. Social Sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/13:00070536
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
Émile Durkheim; sociologická teorie; náboženství; sekularizace; moderní sociologie; symetrický přístup; skromná sociologie
Klíčová slova anglicky
Émile Durkheim; sociological theory; religion; secularization; modern society; symmetrical approach; modest sociology
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 1. 4. 2014 14:11, Mgr. Vendula Hromádková
V originále
V tomto článku ukazuji, jakým způsobem koncept náboženství, či lépe řečeno celá konceptuální struktura, která jej obklopuje, znemožňuje analýzu přesně těch fenoménů, které chce sociologie náboženství analyzovat, což má své důsledky pro širší pole sociologie.
Anglicky
In this paper I argue that the concept of religion, or more precisely the whole conceptual structure (composed of interrelated concepts like secular, sacred, rational/irrational, natural/supernatural, science, politics, etc.) surrounding it, is a significant hindrance to the analysis of exactly those things which we want to analyse in the sociology of religion, with results that are theoretically significant for the wider field of sociology. I demonstrate why and how some sociological attempts to bypass such complications by means inherited from the classical theorists fail, and show the importance of the so-called symmetrical approach to make this sociology theoretically relevant again. Such sociology, however, will no longer be sociology of religion. The concept of religion as an analytical category, as I demonstrate, is not compatible with the symmetrical approach.
Návaznosti
MUNI/21/FUJ/2011, interní kód MU |
|