2013
Český lokální a regionální tisk mezi lety 1989 a 2009
WASCHKOVÁ CÍSAŘOVÁ, LenkaZákladní údaje
Originální název
Český lokální a regionální tisk mezi lety 1989 a 2009
Název anglicky
Czech local and regional press between 1989 and 2009
Autoři
WASCHKOVÁ CÍSAŘOVÁ, Lenka (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Brno, 340 s. 2013
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14230/13:00070690
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
ISBN
978-80-210-6478-2
Klíčová slova česky
strukturální transformace; lokální a regionální tisk; (de)regulace; privatizace; koncentrace vlastnictví; komercializace; centralizace; racionalizace; (de)lokalizace; česká média
Klíčová slova anglicky
structural transformation; local and regional press; (de)regulation; privatization; concentration of ownership; commercialization; centralization; rationalization; (de)localization; Czech media
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 10. 4. 2014 14:00, Mgr. Martina Dvořáková
V originále
Ke klíčové proměně společenského systému a specificky i mediálního systému docházelo v České republice po roce 1989. Průběh a podoba takzvané strukturální transformace českých médií je zmapována pouze okrajově, především se zaměřením na politické a ekonomické aspekty této proměny a na celostátní média. Subsystém lokálního a regionálního tisku je v tomto diskurzu spíše opomíjený, ačkoliv právě na jeho úrovni dochází k silné identifikaci čtenářů s danými médii a v průběhu transformace lokálního a regionálního tisku došlo k zásadním změnám, které otevírají nové teoretické i empirické otázky. Vycházíme tedy z teoreticky popsaných aspektů strukturální transformace a aplikujeme je na případ českého lokálního a regionálního tisku. Pro naši práci jsme vybrali jako relevantní činitele procesu strukturální transformace: (de)regulaci, privatizaci, koncentraci vlastnictví na úrovni mediálního systému; centralizaci, racionalizaci a (de)lokalizaci na úrovni mediální organizace. Zaměřujeme se přitom především na hledání odpovědi na otázku, zda v rámci strukturální transformace dochází u lokálního a regionálního tisku k rozmělňování jeho lokálních charakteristik. Analýzu transformačních trendů jsme provedli prostřednictvím metod dotazníkového šetření, analýzy dokumentů, hloubkových rozhovorů a obsahové analýzy. Zmapovali jsme strukturální proměnu subsystému tisku a vliv sledovaných činitelů na její průběh. Analýza transformačních procesů ukázala, že na úrovni zkoumaného subsystému může docházet k zásadnímu ohrožení plurality tisku, a to zejména v důsledku koncentrace vlastnictví. Hlavním přínosem práce je teoretické a empirické uchopení transformačních vlivů na úrovni mediální organizace. Tyto jevy jsme konceptualizovali jako (de)lokalizaci a dospěli jsme k závěru, že v případě dominantního vydavatelství Vltava-Labe-Press došlo k delokalizaci struktury mediální organizace i mediálního obsahu.
Anglicky
The fall of communism in 1989 brought major social, political and cultural changes in the Czechoslovakia. This book concentrates on changes in one particular segment of the media market, the subsystem of local and regional print media. This segment of the media landscape is rarely studied although – arguably – it is a significant part of the media system, particularly as it enables strong identifications at the local/regional level. Czech local and regional press has been the centre of attention in relation to the entry of foreign owners on the market and particularly in relation to issues of possible media concentration on this segment of the market but concentrated academic study of this subject is seriously lacking. The text aims at mapping structural changes that characterize this segment of the media market between 1989 and 2009. It analyzes political and economic factors that played a role in the transformation and identifies commercialization as a major influence. The book makes use of three research methods: document analysis, semi-structured in-depth interviews, survey and content analysis. The analysis operates at two levels, those of the media system and the media organization and it uses a case study approach for an in-depth analysis of the case of the Vltava-Labe-Press (VLP) publishing house that has become dominant on the Czech local and regional print media market. The main hypothesis that the book addresses is that the influence of commercialization (and its constituting elements on the macro and micro levels) within the transformation process leads to the gradual erosion of the local characteristics (a process we term delocalization) of this particular segment of the media system. At the macro level of the media system we conclude that regulation did not curb the influence of the constitutive elements of commercialization; that privatization in fact contributed to the development of ownership concentration and that the Vltava-Labe-Press publishing house established a monopoly on the Czech local and regional press market. At the micro level we arrive at the conclusion that the structure of the Vltava- Labe-Press publishing house and content of its selected dailies lost its local characteristics.