SHMIDT, Victoria a Karel PANČOCHA. Modeli legitimizatsii inklyuzivnogo obrazovaniya v Chehii. Zhurnal issledovaniy sotsialnoy politiki. 2013, roč. 2013, č. 4, s. 547-560. ISSN 1727-0634.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Modeli legitimizatsii inklyuzivnogo obrazovaniya v Chehii
Název anglicky The Models of Legitimizing Inclusive Education in the Czech Republic
Autoři SHMIDT, Victoria (643 Rusko, garant, domácí) a Karel PANČOCHA (203 Česká republika, domácí).
Vydání Zhurnal issledovaniy sotsialnoy politiki, 2013, 1727-0634.
Další údaje
Originální jazyk ruština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50403 Social topics
Stát vydavatele Rusko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/13:00070699
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
UT WoS 000420623600008
Klíčová slova anglicky inclusion legitimacy discourses of education childhood
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Victoria Shmidt, Ph.D., učo 320753. Změněno: 18. 10. 2019 12:31.
Anotace
Statya obsuzhdaet problemu legitimizatsii inklyuzivnogo obrazovaniya v Chehii, kotoroe, nesmotrya na vvedenie pravovyih regulyatsiy, ostaetsya malo priznannyim sredi kak praktikov, tak i grazhdan. Teoreticheskaya osnova integriruet diskussiyu o legitimizatsii demokraticheskogo upravleniya v analiz prodvizheniya inklyuzii. Tri tipa legitimizatsii rassmatrivayutsya v kontekste izmenyayuscheysya roli spetsialistov pri prodvizhenii inklyuzii. Analiz publichnyih diskussiy vyiyavil tri deystvuyuschih modeli legitimizatsii inklyuzii: kak instrumenta individualizatsii obrazovaniya, instituta shkolyi dlya vseh i ideologii monitoringa obrazovatelnogo uchrezhdeniya. Nesmotrya na razlichiya v professionalnom statuse nositeley modeley, ih protivopolozhnom otnoshenii k sovmestnomu obucheniyu detey s «problemami» i bez, aktoryi cheshskogo obrazovaniya operiruyut isklyuchitelno output-legitimizatsiey i ostayutsya v ramkah utilitarnogo podhoda k obrazovaniyu.
Anotace česky
Článek rozebírá problém legitimizace inkluzivního vzdělávání v současné ČR, které má dvojité postavení, na jednou stranu je prosazeno v legislativě a podle Zákonu legální, ale zároveň není v dostatečné míře legitimní – není akceptováno mezi klíčovými stakeholdery inkluzi: rodiči intaktních dětí a pedagogy. Teoretický základ výzkumu se skládá z aplikace tříčlenné koncepci legitimizace k postojům odborníků různých pasem vzdělávacího systému.
Anotace anglicky
In the Czech Rep., inclusive education obtains twofold status, legal but not legitimized yet. While the Ministry of education, youth, and sports tried to establish regulations towards inclusive education, these attempts were blocked by local authorities. The question How to promote inclusion requires juxtaposing two research perceptivities, general evaluation of mechanisms towards legitimizing educational strategies and discourses applied by agents in favour of (de)legitimacy of inclusion. Typical of the post-socialist Czech education, the extreme decentralization demands the methodology placing the issue of legitimacy into the contexts of local governance. We apply the threefold concept of legitimacy (input, throughput, and output types) to scrutinize the operating system of education in order to: (1) avoid simplified mapping of actors on adherers and skeptics regarding inclusion, and introduce indices for recognizing potential agents able to implement the key role in each of the legitimacy type; (2) incorporate into the analysis such driving forces as coordinative and communicative discourses as the ideological grounds for promoting inclusion; (3) connect obstacles to developing inclusive education with the general tends in democratic governance. The data gathered from several public debates related to the inclusion have indicated three models legitimizing inclusive education. Despite the opposite attitude to the worthwhileness of joint education of children with and without special needs, actors expound compatible arrays of concepts around education and childhood emphasizing output legitimacy but remain in mutual opposition because of different vision on the indices of efficient education. The disclosed shortcomings in the idea of legitimacy map possible implications for integrating research, training, and policy-making towards inclusive education.
Návaznosti
EE2.3.30.0037, projekt VaVNázev: Zaměstnáním nejlepších mladých vědců k rozvoji mezinárodní spolupráce
VytisknoutZobrazeno: 25. 6. 2024 02:58