k 2013

Mezigenerační učení v prostředí komunit: koncept a výzkumné přístupy

RABUŠICOVÁ, Milada, Lenka KAMANOVÁ a Kateřina PEVNÁ

Základní údaje

Originální název

Mezigenerační učení v prostředí komunit: koncept a výzkumné přístupy

Název česky

Mezigenerační učení v prostředí komunit: koncept a výzkumné přístupy

Název anglicky

Intergenerational learning in the community: concept and research methods

Autoři

RABUŠICOVÁ, Milada (203 Česká republika, garant, domácí), Lenka KAMANOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Kateřina PEVNÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Efektivita vzdělávání v proměnách společnosti: XXI. konference České asociace pedagogického výzkumu, Olomouc, 16.–18. září 2013, 2013

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/13:00066652

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

mezigenerační učení; komunita; výzkum; dobrovolnictví

Klíčová slova anglicky

intergenerational learning; community; research; voluntary work

Štítky

Změněno: 15. 4. 2014 11:02, Mgr. Vendula Hromádková

Anotace

V originále

Příspěvek je věnován tématu mezigeneračního učení jako "postupu, který si klade za cíl přivést lidi dohromady cílevědomými, vzájemně prospěšnými aktivitami, které podporují větší porozumění a respekt mezi generacemi, a mohou přispět k budování soudržnosti komunit" (Fischer, 2008, s. 8). Právě do prostředí komunit a komunitního vzdělávání, tedy aktivit, do nichž spadají především různé mezigenerační vzdělávací programy (oblast zájmového vzdělávání), jež vytvářejí prostor pro neformální učení a do nichž se zapojují lidé všech věkových kategorií, soustřeďujeme svoji výzkumnou pozornost. Dříve než budeme hledat potenciál českého komunitního prostředí pro mezigenerační učení, je nutná analýza zahraničních přístupů, metod a poznatků. Tato analýza pro nás znamená ve vztahu k následné kvalitativní fázi výzkumu zvyšování teoretické citlivosti, ve vztahu k následné kvantitativní fázi představuje nástroj k formulaci hypotéz, oporu pro operacionalizaci a rámec pro zobecnění. Příspěvek je přehledovým sdělením výsledků této přípravné fáze výzkumu jak v rovině věcné, tak v rovině metodologické.

Anglicky

The conference contribution is on intergenerational learning within community courses and voluntary work. Presented are methodological approaches and concepts to the topic.

Návaznosti

GA13-07234S, projekt VaV
Název: Mezigenerační učení v různých sociálních prostředích
Investor: Grantová agentura ČR, Mezigenerační učení v různých sociálních prostředích